Espoolaiskoulu hyödyntää parakeissa vietettyä aikaa kokeilemalla vaihtoehtoisia tilaratkaisuja.
Tapiolan koulu on yksi monista, joka on joutunut väistötiloihin homeongelmien vuoksi.
Koulussa on käynnistetty pilottihanke, jonka tarkoituksena on hyödyntää väistötilojen joustavuutta kehitettäessä uusia tila- ja oppimisratkaisuja.
– Yksi asia, jota yritetään parantaa, on kouluviihtyminen. On ajateltu, että kouluviihtyvyys paranisi, jos oppilaat tuntevat omistajuutta koulusta, Espoon kaupungin sivistystoimen kehittämisjohtaja Kristiina Erkkilä sanoo aamun Huomenta Suomessa.
Oppilaat yritetään saada tuntemaan omistajuutta koulusta ravistelemalla käsityksiä siitä, mikä koulu on.
Erkkilä kertoo, että muualla kuin kouluissa tapahtuvaa oppimista yritetään tuoda koulun seinien sisälle – ja mietitään, voisiko koulussa tehdä muutakin kuin oppia.
– Koulu voisi olla kuntalaisten olohuone. Se voisi olla auki illallakin ja olla auki esimerkiksi seniorikansalaisille, jos oppilaita ei ole paikalla.
Tapiolan koulun pilottihankkeesta saatuja oppeja aiotaan hyödyntää uusien koulurakennusten suunnittelussa.