Yksi mies, yksi auto, yli 500 litraa bensaa ja kova kiire.
Ne autoilijat, joita eivät liikennesäännöt hidasta, ovat pitkään kilpailleet siitä, kuka onnistuu ajamaan Yhdysvaltojen halki kaikkein nopeimmin.
Yli 4 500 kilometrin matka taitetaan Cannonball-ennätysyrityksissä tyypillisesti useamman henkilön autokunnissa. Näin ollen kuljettajaa voidaan vaihtaa tarvittaessa ja matkustajat voivat kiikaroida mahdollisia poliiseja.
Vauhtia nimittäin piisaa ennätysyrityksissä. Viime vuoden lopulla eräs kolmikko onnistui sumplimaan tiensä New Yorkin Manhattanilta Los Angelesin Redondo Beachille ennätyksellisessä 27 tunnissa ja 25 minuutissa. Keskinopeudeksi tuli yleisille teille täysin sopimattomat yli 165 kilometriä tunnissa.
Alle 26 tuntia
Kaikkein hurjapäisimmät lähtevät ennätysyritykseen soolona. Näin teki hiljattain myös Fred Ashmore, joka vuokrasi Ford Mustang GT:n, heitti takakonttiin valtavan polttoainesäiliön täynnä bensaa välipysähdysten minimoimiseksi ja suuntasi New Yorkista kohti länttä.
Ashmoren väitetään saapuneen määränpäähänsä 25 tunnissa ja 55 minuutissa. Sanamuoto siitä syystä, että hän ei noudattanut virallisemmissa ennätysyrityksissä käytettäviä välineitä paikkatietojen tallentamiseksi. Tyypillisesti kerätty data myös tarkastetaan kolmannen osapuolen toimesta. Sanojensa tukena Ashmorella on lukuisia kuvankaappauksia käyttämästään seurantasovelluksesta. Road &Trackin tietojen mukaan Ashmoren ystävät ovat vahvistaneet miehen olevan vain täysi sekopää, ei valehtelija.
Yhden pysähdyksen taktiikka
Cannonball-ennätysten taustalla on tyypillisesti huolellista valmistelua ja auton varustelua sekä äärettömän tarkasti laadittujen suunnitelmien noudattamista. Vaikka kyse onkin laittomasta ja täysin tuomittavasta toiminnasta, ovat ennätykset vaatineet todellista tiimityötä.
Ashmore kuitenkin suoriutui matkasta yhden miehen taktiikalla. Hän ei myöskään tuhlannut ennätysajoonsa kymmeniä tuhansia dollareita, vaan hänen ainoat kustannuksensa olivat auton vuokra, Facebook-kirpputorilta hankitut lisätankit, polttoaine sekä pari erilaista tutkanpaljastinta.
Ainoa ulkopuolinen apu, mihin Ashmore turvautui, liittyi auton tankkaamiseen tien päällä. Auton lukuisat lisätankit täytettiin matkan varrella vain kerran, mutta tuolloinkaan Ashmore ei suinkaan pysähtynyt huoltoasemalle, vaan tankkauksen hoitivat tehtävään värvätyt ystävät, jotka olivat passissa sovitussa paikassa.
Mustang tankattiin matkan aikana vain kerran, minkä lisäksi Ashmore joutui jonottamaan 25 minuuttia tarkastusasemalla saapuessaan Kaliforniaan, mutta muuten hän ei pysähtynyt lainkaan. Mikäli vessahätä yllätti, hoiti hän asiansa juomapulloon.
Lähde: Road & Track
Lue myös: 83-vuotias leskimies toteutti unelmansa ja ajoi sähköautolla USA:n halki