4 500 kilometrin reissu sähköautolla – latauksiin kului alle 2,5 tuntia ja vajaat 70 euroa

Kuten Porsche Taycanilla tehty maailmanennätys osoittaa, on sähköauton rajallista toimintamatkaa mahdollista kompensoida nopealla latauksella.

Vaikka Porsche Taycan ei ole mitenkään erityisen pienikulutuksinen sähköauto, mahdollistaa sen 800 voltin sähköjärjestelmä erittäin nopean lataamisen.

Tuorein osoitus tästä on Guinnessin virallinen maailmanennätys, joka syntyi, kun yli 4 500 kilometrin matkalla USA:n länsirannikolta itärannikolle autoa ladattiin ainoastaan 2 tuntia, 26 minuuttia ja 48 sekuntia.

Edellinen ennätys oli Kia EV6:n hallussa, kun marraskuisella matkalla Los Angelesista New Yorkiin auton lataustauot kestivät 7 tuntia ja 10 minuuttia. Kiaa ennen ennätys kuului Teslalle, jolla latauksiin kului lähes 13 tuntia samalla reissulla.

– Olen ylpeä ja suoraan sanottuna vähän yllättynyt, että uusi ennätys syntyi niin suurella marginaalilla, kuljettaja Wayne Gerdes toteaa Porschen tiedotteessa.

Hän kertoo käyttäneensä 18 lataukseen rahaa yhteensä alle 80 dollaria eli noin 70 euroa. Autona oli täysin vakiokuntoinen vuosimallin 2021 Taycan 93,4 kWh:n akustolla.

Kova dokumentointiurakka

Saadakseen suorituksensa Guinnessin ennätystenkirjaan, joutui hän dokumentoimaan koko reissun kuvaten ja GPS:ää käyttäen sekä kirjaten latauksista kaikki mahdolliset tiedot. Jokaisella laturilla suoritusta oli valvomassa Guinnessin organisaation edustaja.

Dokumentoitavaa oli niin paljon, että reissuun Los Angelesin kaupungintalolta New Yorkin kaupungintalolle kului lopulta viisi päivää.

Puuha oli kuitenkin tuttua, sillä Gerdesillä on vyöllään aiempiakin Guinnessin ennätyksiä niin sähkö- kuin polttomoottoriautojenkin taloudellisuusajoista.

Vaikka Gerdes hehkuttikin autoa Porschen tiedotteessa, totesi hän alan foorumilla, että Teslalla on latausverkoston suhteen etumatkaa. Gerdes hyödynsi reissullaan Electrify America -verkoston latureita ja vaikka ne olivatkin isossa osassa ennätyksen mahdollistamisessa, jäi arvosana mitä ilmeisimmin kauaksi täydestä kympistä.

– EA:n latausverkosto ei välttämättä koskaan yllä Teslan latureiden luotettavuuteen, hän kirjoitti.

Kertaakaan hän ei joutunut lähtemään lataamaan muualle kuin missä oli aikonut ladata, mutta yksittäisten latauspisteiden toiminnassa oli ongelmia ja hän joutui siirtämään autonsa viereiselle laturille.

Lähde: Porsche, Green Car Reports, CleanMPG

Lue myös:

    Uusimmat