Maahanmuuttovirasto ottaa kesän aikana käyttöön robotin, joka vastaa puhelinpalvelussa asiakkaiden kysymyksiin. Viraston tavoitteena on vähentää robotiikan avulla ihmistyönä tehtyä puhelinpalvelua radikaalisti muutamassa vuodessa.
Kehitysjohtaja Vesa Hagström vahvistaa MTV Uutisille, että robottiavusteinen toiminta on jo aivan lähitulevaisuutta.
– Pilotti otetaan käyttöön kesän aikana ja sitä testataan oikeilla asiakkailla, Hagström kertoo.
Robotti pystyy vastaamaan soittajalle mikä on hänen hakemuksensa käsittelytilanne virastossa ja ovatko asiakirjat tulleet perille.
– Robotiikka hoitaa ensikontaktointia. Jos ja kun tulee lisää kysymyksiä, robotti siirtää vastaamisen ihmiselle.
Aluksi englantia
Maahanmuuttoviraston robotti keskustelee soittajan kanssa englanniksi, mutta myös suomen kieli on tulossa mukaan.
– Robotisoitua puhetta on olemassa paremmin englanniksi. Keskustelu asiakkaan kanssa suomeksi on vielä haasteellista, Hagströn myöntää.
Maahanmuuttovirastoon tulevista puheluista noin puolet on suomeksi ja puolet englanniksi. Usein asiakkaan puolesta soittaa vielä joku muu henkilö ja esimerkiksi tunnistaminen on silloin pystyttävä tekemään.
Robottien opettaminen on osa mielenkiintoista kehitystyötä. Se tapahtuu esimerkiksi niin, että robotti ohjelmoidaan taustalla kuuntelemaan ihmisten keskustelua puhelinpalvelussa, ja kone oppii siitä miten kysymyksiin pitää vastata.
– Kesällä tiedämme tästä enemmän, Hagström lupaa arvoituksellisesti.
Robotti avustaa puhuttelussa
Puhelinpalvelun lisäksi Maahanmuuttovirastossa on työn alla robottien käyttö kielen ja murteiden tunnistamisessa turvapaikkapuhuttelussa.
– Tavoite on tunnistaa arabian kielen eri murteita. Niitä on parisenkymmentä. Siinä robotti auttaisi tarkistamaan turvapaikanhakijan kertomuksen aitoutta paikantamalla mistä henkilö on oikeasti tulossa tai kotoisin, Hagström tarkentaa.
Hankerahaa kahdeksan miljoonaa
Maahanmuuttovirasto on vahvasti mukana robotiikan ja keinoälyn kehitystyössä. Virasto on saanut hallitusohjelmaan kuuluvassa digilisaatio-ohjelmassa kahdeksan miljoonan euron rahoituksen hankkeelle jonka nimi on Älykäs digitaalinen virasto. Rahoitusta on myönnetty kaksi miljoonaa euroa vuodessa vuosille 2016-2019.
– Se on laaja poikkihallinnollinen kokonaisuus maahanmuuttoasioiden digitalisaatioon liittyen. Hanke kohdistuu hakemusten käsittelyn automatisointiin sekä eri asiakassegmenttien itsepalveluun.
Migrissä tavoitellaan digitalisaatiolla tuottavuuden parantamista asteittain kolmanneksella vuoden 2020 loppuun mennessä. Kehitystyön tuloksia on tarkoitus jakaa myös muille toimijoille hyödynnettäväksi.
Hagström huomauttaa, että Maahanmuuttovirastoon tulee satoja tuhansia puheluita vuodessa.
– Meidän volyymit ovat suuria. Tavoitteemme on vähentää ihmistyönä tehtyä puhelinpalvelua 80 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.
Robotti työkaveriksi
Kaikkea ihmisen työtä ei voi automatisoida, vaan ihminen ja robotit tulevat työskentelemään rinnakkain, kirjoittaa Tekesin asiantuntija Elise Ramstad blogissaan.
– Työtehtävien luonteet muuttuvat, kun osa työstä tehdäänkin yhdessä robottikaverin kanssa. Tällä hetkellä yhteistyörobotit edellyttävät 20 000 – 50 000 euron investointia, mutta myös edulliset ja kevyet yhteistyörobotit tekevät tuloaan.
Tekoälyä käyttävät robotit tarjoavat Ramstadin mukaan poikkeukselliset kasvumahdollisuudet teknologisesti kehittyneille kansakunnille.
– Accenturen selvityksen mukaan robottien ja tekoälyn on arvioitu pystyvän jopa kaksinkertaistamaan Suomen talouskasvun vuoteen 2035 mennessä. Selvityksessä Suomi sijoittui tekoälyn talouskasvupotentiaalin osalta toiseksi heti Yhdysvaltojen jälkeen.