Robotit nielaisevat arviolta puolet talous- ja henkilöstöhallinnon rutiinitöistä jo muutamassa vuodessa.
Robotit maksavat palkkoja, tarkistavat laskuja ja keskustelevat pian myös asiakkaiden kanssa. Osa menetettävistä työpaikoista korvautuu vaativimmilla asiantuntijatehtävillä.
Laskujen tarkastus ja palkkojen maksaminen ovat vielä pitkälle käsityötä, mutta valtava murros on jo menossa.
– Automatisointi, ohjelmistorobotiikka ja tekoäly muuttavat aika paljon tekemistä. Ne vievät ainakin puolet nykyisestä rutiinityöstä, Palkeiden toimitusjohtaja Pirjo Pöyhiä arvioi.
Robotit raksuttavat yöllä
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet on ottanut jo kuusi robottia käyttöön. Vuoden loppuun mennessä Palkeissa puurtaa jo parikymmentä robottia.
– Roboteille siirretään pääosin yksinkertaiset ja tylsät rutiininomaiset työt. Näin henkilölle jäisi aikaa mielenkiintoisempiin kehittämistehtäviin ja asiakaspalvelutehtäviin, Palkeiden kehittämispäällikkö Eija Mikkonen linjaa.
Käytännössä robotti on tietokoneohjelma, joka nuuskii eri tietokantoja ja vertailee niitä toisiinsa. Palkeissa robot työskentelevät pääosin aamuyöllä, kun virkamiehet nukkuvat. Robotit ovat yksinkertaisissa rutiinitehtävissä selväti ihmiskättä nopeampia.
Toistaiseksi taloushallinnon robotit tarkastavat palkkojen ja ostolaskujen tietoja, mutta pian Palkeiden robotti myös oikeasti maksaa virkamiesten palkkoja.
– Ehkä jo ensi vuonna aloitellaan, Mikkonen lupaa.
Henkilöstössä myös innostusta
Palkeissa henkilöstö on ollut mukana suunnittelussa. Aluksi pelättiin työpaikkojen menetystä, mutta robotismin kehitystöhön on löytynyt myös kiinnostusta.
– Pikkuhiljaa on tullut enemmän ja enemmän henkilöstöltä kehitysideoita mihin robottia voisi käyttää, palveluasiantuntija Jani Oinonen kertoo.
Nyt robotti tekee mitä sille on neuvottu. Jokainen klikkaus on ohjelmoitu ja kone tekee sen kiltisti.
– Tulevaisuudessa jos robotti voisi itsekin päätellä jotakin, niin ehdottomasti haluan olla siinä mukana sitten. Työtehtäviin tulee monipuolisuutta, Oinonen innostuu.
Palkeissa robotismin saloihin on koulutettu jo 40 henkilöä. Virasto aikoo tarjota apua myös valtion muille virastoille, jos tarvetta ilmenee.
Robotilla ei ole tunteita
Pirjo Pöyhiä muistuttaa, että myös julkisen sektorin palvelut on oltava tulevaisuudessa käytettävissä kello ympäri. Siihen tarvitaan digilisaatiota.
Myös tekoälyn käyttöönotto laajenee taloushallinnossa ja asiakasta palvelee esimerkiksi puherobotti.
– No se on ainakin looginen, se on väsymätön ja se jaksaa työskennellä vuorokauden ympäriinsä. Ehkä se ei ole niin empaattinen kuin se virkamies siinä asiakaspalvelussa, Pöyhiä tunnustaa.