Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi
Mikä on oikea pysäytyspaikka, jos STOP-merkki on sijoitettu ennen risteävää pyörätietä, mutta pysäytysviiva on vasta pyörätien jälkeen? (Kuva 1)
Risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on STOP-merkillä varustetussa risteyksessä aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. STOP-merkin suunnasta tulevan on tässä tapauksessa kuitenkin valmistauduttava väistämään myös risteävää pyörätietä lähestyviä ajoneuvoja.
Kuva 1
Liikenneviraston ja kuntaliiton suunnitteluohjeessa korostetaan, etteivät STOP-merkki ja pysäytysviiva saisi olla eri puolilla suojatietä tai pyörätien jatketta. Tällöin tulisi käyttää erillistä kärkikolmio- tai STOP-merkkiä myös ennen pyörätien jatketta (Kuva 2). Tällainen suunnitteluohjeistuksen mukainen merkintätapa toimisi myös lumisena aikana, jolloin pysäytysviivaa ei välttämättä näy.
Kuva 2
Mikä on oikea pysäytyspaikka, jos STOP-merkki on sijoitettu ennen risteävää pyörätietä eikä risteyksessä ole pysäytysviivaa? (Kuva 3)
STOP-merkin kanssa pitäisi aina merkitä pysäytysviiva, jos se on teknisesti mahdollista. Sen pitäisi teknisesti olla mahdollista aina, kun kyseessä on päällystetty tie.
Kuva 3
Mikäli risteyksessä kuitenkin on STOP-merkki mutta ei pysäytysviivaa ja STOP-merkki on asetettu ennen pyörätien jatketta, on pysähdyttävä ennen risteävää pyörätietä. Mikäli siitä ei vielä näe ajoradalle, saattaa kyseessä olla suunnitteluvirhe – varsinkin, jos pysäytystarve aiheutuu ajoradan liikenteestä. Tällöin STOP-merkin pitäisi olla vasta risteävän pyörätien jälkeen ja erillistä kärkikolmio- tai STOP-merkkiä käyttää myös ennen pyörätien jatketta (Kuva 2). Tällainen suunnitteluohjeistuksen mukainen merkintätapa toimisi myös lumisena aikana, jolloin pysäytysviivaa ei välttämättä näy.
Koska näitä suunnitteluvirheitä kuitenkin sattuu, on tällaisissakin tilanteissa osattava toimia turvallisesti. Mikäli kuvan 3 tilanteessa ennen pyörätien jatketta pysähdyttäessä on huono näkyvyys risteävälle ajoradalle, on ajoneuvo pysäytettävä uudelleen ennen risteävää ajorataa sellaiseen paikkaan, josta näkyvyys on riittävä.
Entä mikä on oikea pysäytyspaikka silloin, jos kyseessä on ainoastaan suojatie? (Kuva 4)
Kuva 4
Mikäli risteävä väylä on pyörätien sijaan jalkakäytävä, ei suojatien liikenteestä pitäisi aiheutua tarvetta STOP-merkin käytölle, koska autoilija on ilman merkkiäkin aina velvollinen väistämään suojatielle astunutta tai astumassa olevaa jalankulkijaa. Mikäli STOP-merkki on kuitenkin asetettu kuvaamallasi tavalla, on pysähdyttävä ennen suojatietä. Mikäli siitä ei ole riittävää näkyvyyttä risteävälle ajoradalle, on ajoneuvo pysäytettävä uudelleen ennen risteävää ajorataa.
Auto on pysähtynyt STOP-merkin yhteydessä olevalle pysäytysviivalle ja sen taakse pysähtyy toinen auto. Tilanteen salliessa ensimmäinen auto lähtee liikkeelle. Pitääkö jälkimmäisen auton pysähtyä uudelleen pysäytysviivalle vai riittääkö, kun se pysähtyi jo aiemmin?
Kun STOP-merkin yhteydessä on maalattu pysäytysviiva, on pysähdyttävä viivalle. Autojen ajaessa peräkkäin voi viivalle pysähtyä vain yksi auto kerrallaan. Näin ollen jokaisen on pysähdyttävä erikseen.
Pysäytysviiva pyritään maalaamaan sellaiseen paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys risteävälle tielle molempiin suuntiin. Siksikin on tärkeää, että viivalle pysähdytään havainnoimaan rauhassa.
Autoilijan on syytä pitää mielessä, että STOP-merkkiä käytetään risteyksissä, joissa on erityisen huono näkyvyys. Tällöin on tarvetta myös erityiseen varovaisuuteen. Näin vältytään turhilta vahingoilta. Vahingon sattuessa syyllisyys ratkaistaan tapauskohtaisesti - viime kädessä oikeudessa.