Heti F1-talvitestien alkuun sähäkästi radalle tullut Kimi Räikkösen Alfa Romeo -talli onnistui yllättämään monet pitkälle viedyillä aerodynaamisilla ratkaisuillaan. Mika Häkkinen piti aluksi muutoksia liian suurina, mutta uskoo ehkä sittenkin olleensa väärässä.
Alfa Romeon uusi auto herätti mielenkiintoa useasta kohdasta. Ensinnäkin vain sillä ja Ferrarilla säännöissä uudelleen määritelty etusiipi oli muotoilultaan täysin toista maata muihin verrattuna ohjatessaan ilmavirtaa eturenkaan ulkopuolelle.
Lisäksi autosta löytyi monia yksityiskohtia, kuten kuskin pään takana olevan turvakaaren jäähdytysilman sisäänottoaukko ja ohjaamon sivussa olevat kääntölevyt.
LUE LISÄÄ: Kimi Räikkösen autosta paljastui useita mielenkiintoisia yksityiskohtia – Ossi Oikarinen esittelee 10 oivallusta F1-testiviikolta
Mika Häkkisen silmään auto näytti todella radikaalilta.
– Kun he toivat auton ensimmäistä kertaa yleisön silmien eteen, ihmiset ihmettelivät, että mitä täällä tapahtuu. Auto näyttää erilaiselta. Se ei johtunut vain auton ulkonäöstä tai nimestä, vaan auton suunnittelusta, Häkkinen kertoo Unibetin podcastissaan.
– Moni varmasti ajatteli, että herranen aika, tämä ei tule ikinä toimimaan. Et halua olla erilainen kuin muut etkä tehdä autoa erinäköiseksi kuin muut autot.
– He kuitenkin todistivat heti välittömästi testien alussa, että heillä on suorituskykyä ja että he ovat sopeutuneet todella nopeasti uusiin sääntöihin, Häkkinen myöntää.
Sauberin uudelleenbrändääminen Alfa Romeoksi on Häkkisen mukaan loistava veto tiimin taustalla toimivalta Ferrarilta ja sen viime kesänä edesmenneeltä johtajalta Sergio Marchionnelta.
– Tämä on todella hieno juttu Alfa Romeolle. Se tuo mahtavan moottoriurheilun karisman takaisin lajiin. Uskon, että se tuo taas paljon uusia faneja seuraamaan lajia. Tähän asti he ovat tehneet hienoa työtä, Häkkinen kehuu.