David Coulthardilla olisi ollut Mika Häkkisen sijaan mahdollisuus päästä myös Michael Schumacherin tallikaveriksi, mutta skottikuskin mukaan Ferrarin tarjoamat sopimusehdot kertoivat varsin suoraan, mikä hänen roolinsa olisi ollut Schumin rinnalla.
Pitkän uran formula ykkösissä tehnyt Coulthard neuvotteli vielä lyhyesti Ferrarin kanssa sen jälkeen, kun oli jo sopinut siirrostaan McLarenille ennen kautta 1996.
Hän muistelee asiaa Schumacherin 50-vuotispäivän haastattelussa.
– Tapasin (tallipäällikkö) Jean Todtin ja puhuimme sopimuksesta. Minulla oli jo sopimus, ja tulin siihen tulokseen, että McLaren oli minulle pitemmällä tähtäimellä parempi vaihtoehto, Coulthard kertoo
– Ihan yksinkertaisesta syystä, sillä sopimusehdotus vaati, että jos minä olen neljäs ja Michael viides, minun täytyy väistyä tieltä. Samoin, jos minä johdan ja hän on toinen.
Schumacherin asema oli siis valtava jo ennen kuin hän edes aloitti Ferrarilla. Saksalainen siirtyi italialaistiimiin samaan aikaan kuin Coulthardin kieltäydyttyä paikan vastaanottanut Eddie Irvine.
– En vain voinut allekirjoittaa sopimusta, joka sitoo minut olemaan kakkonen, Coulthard perustelee.
McLaren oli puolestaan aloittanut uuden nousun pudottuaan vuonna 1994 sarjan keskikastiin heikon Peugeot-moottorinsa kanssa. Uudeksi moottorivalmistajaksi tuli Mercedes.
– Uskon, että tein oikean valinnan pysyessäni McLarenilla sen sijaan, että olisin mennyt Ferrarille. Eddie Irvine meni sinne minun sijastani, ja hän oli varmaankin sopeutuvaisempi esittämään sitä roolia Michaelin rinnalla, Coulthard uskoo.
McLaren antoi Häkkisen ja Coulthardin kisata vapaasti
Helppo ei ollut tilanne McLarenillakaan. Tiimi kohteli kaksikkoaan kuta kuinkin tasapäisesti, mutta Häkkinen oli ollut tiimissä jo vuosia ja nautti tallipäällikkö Ron Dennisin suurta luottamusta. Coulthard kuitenkin uskoi saavansa tilaisuuden kisata mestaruudesta, jos pystyy voittamaan aseman tallissa.
– Sopimukseni antoi minun kuitenkin kisata avoimesti, kunnes vuosina 1998 tai 1997 tiimi katsoi parhaaksi antaa järkevät ohjeet, minkä takia minun piti väistyä tieltä, Coulthard sanoo McLarenin muutamista tallimääräyksistä.
– Olin aikanani Mikan kanssa häntä pari kertaa MM-pisteissä edellä, mutta niinä avainhetkinä, jolloin sillä oli oikeasti väliä, hän voitti kaksi maailmanmestaruutta.
– Hän ansaitsi sen. Hän oli enemmän kokonaisvaltainen ja nopeampi kuski, Coulthard tunnustaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Aitiopaikka Häkkisen ja Räikkösen tekemiseen
Ajatus tilaisuudesta seurata Schumacherin työntekoa lähietäisyydeltä kuitenkin yhä kiehtoo Coulthardia. Selvän kakkosaseman hyväksyminen olisi saattanut avata uusia ovia maailman parhaan opissa. Halu saavuttaa omaa menestystä oli kuitenkin liian suuri siihen.
– Olin silloin ehkä 26-vuotias. Ehkä, jos minulle olisi tarjottu sitä 30-vuotiaana, olisin tehnyt erilaisen ratkaisun, Coulthard pyörittelee.
– Olisin kovasti halunnut nähdä, miten hän työsti autoa ja kuinka hänen panoksensa muutti auton elekieltä. On eri asia katsoa ulkopuolelta kuin silloin, kun sinulla on tallikaverisi data käytössäsi.
Häkkisen jälkeen Coulthard ajoi vielä kolme kautta nuoren Kimi Räikkösen tallikaverina pystyen päihittämään suomalaisen vain ensimmäisellä kaudella 2002.
– Minulle oli todella mielenkiintoista nähdä Mikan tai Kimin erilaiset ajotyylit, kun olimme tallikavereita, Coulthard sanoo.