Formula ykkösten Britannian GP vuonna 1999 muistetaan ennen kaikkea Michael Schumacherin loukkaantumisesta, jonka myötä Mika Salo nostettiin Ferrarille hänen tuuraajakseen. 20 vuotta myöhemmin on paljastunut, että Salo oli ennen Silverstonen viikonloppua toivelistalla myös toisen mestarin korvaajaksi.
Kaudella 1998 sensaatiomaisesti Belgian sadekisassa kaksoisvoiton ottanut Jordan-talli oli noussut seuraavana vuonna seuraavalla kaudella jopa MM-taisteluun mukaan Heinz-Harald Frentzenin ajettua kauden alkuun kaksi palkintosijaa ja lopulta tiimin historian toisen kisavoiton Ranskan Magny-Coursissa.
LUE MYÖS: Legendaarinen F1-tallipomo pelasti tiiminsä uskomattomien sattumusten kautta – ”Yhtäkkiä minulla oli 18 miljoonaa puntaa”
Kaikki ei kuitenkaan ollut tiimin sisällä kunnossa. Tallipomo Eddie Jordanin vastustuksesta huolimatta tupakkasponsori Benson & Hedgesin painostuksella tiimiin kiinnitetty Damon Hill oli menettänyt täysin ajohalunsa.
Koko alkukauden apaattisena sarjaa kiertänyt Hill halusi lopettaa uransa jo ennen kauden loppua. Hän halusi jättää jäähyväiset kotiyleisönsä edessä heinäkuun Britannian GP:ssä. Eddie Jordan oli kuitenkin toista mieltä.
– Eddie oli kuitenkin Eddie, ja oli jo sopinut suomalaisen kuskin kanssa Silverstonesta. Hän halusi minut pois ja ottaa tämän toisen kaverin, Hill kertoo F1:n Beyond the Grid -podcastissa.
Hetkinen. Suomalaisen kuskin? Mika Häkkinen ajoi tuolloin mestaruudesta McLarenilla eikä hänen ja Mika Salon lisäksi muita nimiä ollut tuolloin lähelläkään formula ykkösiä.
– Joo, se olin mä, Salo tokaisee MTV Urheilulle.
Ferrarin vaatimus esti Salon Jordan-diilin
Vuonna 1999 F1-uutisissa kerrottiin Eddie Jordanin suostutelleen Hillia jatkamaan ainakin Silverstoneen asti, mutta todellisuus oli toinen.
– Minua otti päähän, että hän haluaa potkia minut pois ennen kuin halusin lähteä, Hill hämmästelee yhä 20 vuotta myöhemmin.
– En tajunnut, miksi hän halusi eroon minusta. En ymmärtänyt, miksei hän ei voinut sanoa minulle kiitoksia Silverstonen jälkeen. Joku diili piti varmistaa ennen sitä, mutta sitä hän ei silloin suostunut kertomaan minulle, Hill taustoittaa.
Jos Verstappenin kerrottiin kyllä sovittaneen penkkiään Hillin autoon varmuuden vuoksi, jos tämä päättää olla ajamatta, mutta Salon nimi oli Jordanin listalla korvaajana.
– En edes muista sitä enää kunnolla. Siitä oli puhetta Jordanin kanssa, ja hän olisi halunnut minut sinne. En kuitenkaan voinut lähteä, koska Ferrari halusi minut Sauberille, jotta pysyisin lähellä, Salo muistelee.
Ferrari katsoi määräyksellä jo askelta pidemmälle. Tiimi oli luopumassa Michael Schumacherin tallikaverina neljä vuotta ajaneesta Eddie Irvinesta ja pohti hänelle korvaajaa seuraavaksi kaudeksi.
Lopulta tilanne muuttui Silverstonessa Schumacherin loukkaannuttua. Salo nostettiin BAR-tallista Irvinen pariksi Ferrarille. Seuraavaksi vuodeksi italialaistiimi päätyi kuitenkin valitsemaan Rubens Barrichellon uudeksi kuskikseen.
Jordan ei koskaan halunnut Hillia
Hill päätti kuitenkin ajaa kauden loppuun. Tässä tunnelmia paransi Silverstonen viides sija, vaikka jälleen Frentzen oli kisassa nopeampi. Saksalaisen voitettua vielä alkusyksystä Monzassa vuoden 1996 maailmanmestari Hill lasketteli vähitellen ulos sarjasta.
Hillille oli tärkeää lopettaa ennen 40 vuoden täyttymistä. Päästä pois yhtenä kappaleena ja viettää tavallista perhe-elämää vieden lapsiaan kouluun.
Myöhemmin Jordan ja Hill ovat sopineet riitansa. Tallipomo on kertonut myös hätkähdyttävän tiedon siitä, miten Williamsilta lähtemään joutunut ja Arrowsilla mestaruuskautensa jälkeen kisannut englantilainen päätyi Jordanille.
– En halunnut Damonia, Jordan tokaisi keväällä 2019 tehdyssä haastattelussa saksalaiselle Auto Motor und Sportille.
– Minusta hän ei ollut tarpeeksi nopea. Minä olin irkku, hän oli britti. En pitänyt siitä ollenkaan, vaan Benson & Hedges painosti minua. He maksoivat hänen palkkansa. Hän oli voittanut maailmanmestaruuden Williamsilla, mikä oli minusta erittäin onnekasta.
Kaudella 1997 keltaisissa ajaneeseen talliin liittynyt Ralf Schumacher oli Jordanin kultapoika, mutta vahvan taivuttelun jälkeen myös Hill kelpasi lopulta hänelle.
– Ajattelin, että jos tämä tuo paljon markkinointimahdollisuuksia, niin suostun siihen. Minulla kuitenkin oli Ralf, johon uskoin todella paljon ja jota rakastin hänen ajatustensa, lahjakkuutensa ja persoonallisuutensa takia, Jordan kertoo.
– Damon oli itse asiassa erittäin hyvä. Hän ei ollut nopein, mutta uskomattoman kokenut hän oli. Insinöörit olivat aivan haltioissaan, koska he halusivat tietää, miten Williamsilla ja Arrowsilla toimittiin. Uskon, että autostamme tuli parempi Damonin takia, Jordan tunnustaa.