Yksipyöräinen Onewheel-sähkölauta mahdollistaa liikkumisen jopa 20 kilometrin tuntivauhdilla millä tahansa alustalla. Yrittäjä Antti Koskinen uskoo, että Onewheel on liikkumisen tulevaisuus.
Helsingin kaduilla ohikulkijoita on ihmetyttänyt jo useamman vuoden erikoinen yksipyöräinen Onewheel-lauta, jossa yhdistyy elektroninen skeittilauta mikroautonrenkaaseen.
– Muut sähkölaudat tuntuvat ihan leluilta tähän verrattuna. Onewheel on laadukasta, kestävää käsityötä Amerikasta, siinä ei ole toimintavirheitä. Minulla ei ole ollenkaan ajokorttia tai autoa, tällä pääsee hyvin liikkumaan minne tahansa Helsingissä, yrittäjä Antti Koskinen kertoo.
Koskinen uskoo, että Onewheel on liikkumisen tulevaisuutta. Antti on perustanut yhdessä liikekumppaninsa Ari Pitkäsen kanssa yrityksen laudan ympärille. Tarkoituksena on myydä ja vuokrata Onewheel-lautoja – ja lanseerata Suomeen täysin uusi laji.
– Helsingissä ja kaupungeissa ympäri maailmaa on käynnissä tällainen light electric vehicle -vallankumous: vähennetään autoilua, että ihmiset saataisiin liikkumaan entistä enemmän. Tällä on selkeästi paikka tulevaisuudessa, Antti uskoo.
Syntynyt lautaurheilun sydämessä
Onewheel on kalifornialaisen Future Motion-yrityksen keksintö. Joukkorahoituskampanjalla rahoitetun yrityksen tuotteet tulivat ensi kerran saataville vuonna 2014. Antti pääsi kokeilemaan uutuustuotetta lähes heti kun se tuli markkinoille laudan tilanneen kuusikymppisen ystävänsä, taistelusukeltaja Tuomas Vallin kautta.
– Hän soitti minulle, että nyt jos haluat päästä kokeilemaan lautaa, tule Kaivariin kymmenen minuutin päästä. Menin sinne sitten ihan juoksujalkaa. Heti kun pääsin kotiin, tilasin itselleni samanlaisen, Antti kertoo.
Antti ihastui heti siihen, kuinka helppo lautaa oli käyttää. Onewheel ei ole kiikkerä, vaan se pitää itse tasapainon liikkuessaan. Leveän renkaan ansiosta lauta ei kippaa sivuttaissuunnassa, pituussuunnasta huolta pitää laudan moottori.
Onewheelia ei tarvitse ohjata erillisen kaukosäätimen tai muun vastaavan avulla, vain jalat riittävät. Eteenpäin painautuminen saa vauhdin kiihtymään. Puhelimeen ladattavalla sovelluksella voi kuitenkin muokata ajo-ominaisuuksia maaston ja mielen mukaan.
– Siinä on vähän sama kuin lumilautailussa. Se on vaikeaa, niin kauan kunnes saa vauhtia. Vauhti mahdollistaa sen, että lauta pysyy helposti alla, Antti selittää.
Onewheel-lauta liikkuu jopa 20 kilometrin tuntivauhdilla, tosin Antti on saanut laudan kiihtymään alamäessä jopa 27 kilometrin tuntivauhtiin. Lauta liikkuu pinnalla kuin pinnalla asfaltista nurmikkoon. Myös pienten töyssyjen ja esteiden yli Onewheel menee kevyesti.
Akku kestää noin 10 kilometriä eikä latauksessa kulu 20 minuuttia pidempään. Onewheel painaa 11 kilogrammaa.
Sähköseikkailua Suomeen
Idea yrityksen perustamisesta syntyi sattumalta, kun Antti tapasi Ari Pitkäsen ensi kerran yhteisen ystävän kautta. Kun Antti kurvasi Onewheelillä terassille, Ari huikkasi hänen olevan "mies tulevaisuudesta". Ari ihmetteli, miksei niin hienoa lautaa ollut jo kaikilla.
Antin ja Arin yhteiset kiinnostuksen kohteet skeittaamisesta yhdistyivät ja he päättivät perustaa yhdessä yrityksen. Ari toi mukaan talousosaamisensa ja rahoituksen, Antti luovuuden ja markkinointiosaamisen.
– Sähköseikkailu on se, mitä me haluamme tuoda Suomeen, Antti sanoo.
Nyt yritys on pystyssä Siltasaarenkadulla Helsingissä, jossa miehet vuokraavat ja myyvät Onewheel-lautoja. Hintaa Onewheel-laudalla on 1699 euroa. Suomesta ostamalla välttyy hankalilta kuljetus- ja tullimaksuilta.
"Kukaan ei ole ollut silleen, että tästä ei tule mitään"
Antin mukaan Onewheel sopii kaiken ikäisille 10-vuotiaasta kuusikymppiseen. Onpa lauta hankittu myös 6-vuotiaalle kummipojalle. Erityisesti mies on huomannut vanhempien miesten olleen kiinnostuneita uutuustuotteesta.
– Kukaan ei ole ollut silleen, että tästä ei tule mitään. Siitä se on koko ajan vahvistunutkin, että tämä oikeasti toimii.
Antti itse kertoo liikkuneensa laudalla siitä lähtien kun hän sen sai. Helsinki on tullut paljon tutummaksi, ja jopa yksi muutto putkiremontin alta on sujunut laudalla: selässä oli 60 kiloa tavaroita, jalkojen alla Onewheel.
– Kuuselan Samikin hehkutti, että nyt päiväni ovat yhtä orgasmia. Vähän sensuroin sitä nettisivuillemme, että nyt päiväni ovat yhtä nautintoa. Mutta kyllä minä tuon allekirjoitan. Se ajaminen on ihanaa. Kaikki kiukuttelu ja stressi jostakin työmatkoista on poissa. Nyt sitä pikemminkin odottaa, että milloin pääsisi taas kruisailemaan, Antti selittää.
– Lauta tuo kaiken niin paljon lähemmäksi, se on vaivatonta ja hauskaa.
Vielä varsin harvinainen näky Onewheel on Suomessa. Antti arvioi, että lautoja on tällä hetkellä noin 30–35 ihmisellä. Yhdysvaltojen lisäksi Ranska on Onewheel harrastuksen kärjessä. Toimintaa on myös esimerkiksi Kroatiassa, Saksassa, Englannissa ja sitä aloitellaan myös Ruotsissa.
Antti uskoo, että ihmiset innostuvat laudasta, kun he pääsevät kokeilemaan sitä. Sitten Onewheel ei ehkä ole enää yhtä harvinainen näky Helsingin katukuvassa.
Onewheel-lautaan voi tutustua tarkemmin Electric Wheel Companyn nettisivuilla.