Cheek osti tyyriin sähköveneen ensimmäisenä maailmassa, törmäsi siihen Instagramissa – tällainen on suomalainen Q-Yachts Q30

0:43img
Julkaistu 25.08.2018 09:51

Ville Järveläinen

Suomalainen Q-Yachts haluaa olla veneille sitä, mitä Tesla on henkilöautoille.

Pääkuvan video

Cheek osti suomalaisen sähköveneen – hinta yli 200 000 euroa!

Q-Yachts on työskennellyt vuosia sen eteen, että tulevaisuudessa moottoriveneily voi olla puhdasta ja miltei äänetöntä. Tähän ajatukseen ihastuivat myös Cheekinä tunnettu Jare Tiihonen sekä pokeritähti Jens Kyllönen. Ystävykset hankkivat hiljattain maailman ensimmäisen Q30-sähköveneen.

Yksi Q30:n taustalla olleista ajatuksista on peräisin purjehduksesta: Ympäröivän luonnon voi kuulla ilman moottorin läpitunkevaa ääntä.

q-yachts q30 (2)

Q-Yachts Q30 on moderni ja virtaviivainen sähkövene.

Tiihonen kertoo törmänneensä veneeseen ensimmäisen kerran Instagramissa.

– Aloin tutkimaan, mikä vene oli kyseessä ja ilokseni löysin tiedon, että se on suomalaisen Q-Yachtsin vene. Ei mennyt montaa tuntia, kun olimme Jensin kanssa jo ensimmäisellä koeajelulla, Tiihonen sanoo.

q-yachts q30

Tyyli on klassisen pelkistetty. Mitään turhaa veneessä ei ole.

Q30:n arvonlisäverollinen hinta on 225 000 euroa.

– Olin etsinyt cruisailuun sopivaa venettä jo hetken aikaa. Veneen upea muotoilu, ja se, että se käy sähköllä tekivät minuun vaikutuksen. Q30 on todella spesiaali. Ollaan Jaren kanssa iloisia, että ollaan ensimmäisen Q-Yachtsin Q30-veneen omistajat, Kyllönen kertoo yrityksen tiedotteessa.

Veneilyä ilman hakkaavia aaltoja tai melua

Q-Yachtsin toimitusjohtaja on Janne Kjellman, joka on sattumoisin myös veneiden sähkömoottoreita kehittävän ja valmistavan Oceanvoltin perustaja. Oceanvoltin moottoreita on myyty jokunen myös suomalaisiin projekteihin, mutta pääasiassa tuotteet matkaavat ulkomaille.

– Useampi vene on jo kiertänyt maapallon meidän moottoreiden kanssa, muun muassa uusiseelantilainen Conrad Colman edellisessä Vendee Globe -kilpailussa.

q-yachts q30 (1)

Myös sisätilat hohtavat valkoisina.

Kjellman kertoo, että Q30-projekti oli heillä osittain suunniteltuna jo viitisen vuotta sitten, mutta silloin kukaan ei halunnut lähteä sitä rakentamaan.

– Perustimme sitten itse firman ja nyt on ensimmäinen malli markkinoilla.

Yhtiö syntyi ennen kaikkea halusta luoda vene, joka ei käytä älyttömästi energiaa, ja visiosta, jossa veneilystä voi nauttia ilman aaltojen hakkausta ja moottorin melua.

Q30 numeroina

Pituus: 9,3 metriä
Leveys: 2,2 metriä
Kulkunopeus: 9 solmua
Huippunopeus: 15 solmua

Moottori: Oceanvolt AXC20 -sähkömoottori (20 kW:n jatkuva teho)

Akku: Oceanvoltin 30 kWh:n akku (lisävarusteena 60 kWh)

Kantama: 42 merimailia (30 kWh) tai 80 merimailia (60 kWh)

Kantama huippunopeudella: 22 merimailia (30 kWh) tai 40 merimailia (60 kWh)

Hinta: 225 000 euroa (sis. alv 24%)

Q30 on suunniteltu nimenomaan sähkömoottorille, ja sen runko on vanhan pirtuveneen ja modernin kilpapurjeveneen risteytys.

– Vene kuluttaa kymmenen kertaa vähemmän energiaa per kuljettu merimaili kun verrataan sitä saman kokoiseen liukuvarunkoiseen veneeseen – nopeudesta riippumatta, Kjellman hehkuttaa.

Tyypillisesti sähkökäyttöiset veneet ovat olleet hitaita yltäen vain noin kuuden solmun huippunopeuteen. Q30:n huippunopeus 15 solmua, jolloin kulutus on noin 1,3 kWh per kuljettu merimaili.

– Samankokoinen moottorivene vie 1,4 litraa bensaa merimaililla. 1,4 litraa bensaa sisältää noin 13 kWh energiaa, eli energiaa kuluu kymmenkertainen määrä.

Viisi myytyä venettä tänä vuonna 

Tiihosen ja Kyllösen vastaanottama yksilö on ensimmäinen laatuaan. Toimitukseen on tänä vuonna menossa vielä neljä venettä.

– Runko numero viisi tulee ulos muotista ensi viikolla.

Kjellman sanoo, että suunnitelmia uusista malleista on jo olemassa, mutta hän ei halua tarkentaa, onko kyseessä esimerkiksi 25- tai 55-jalkainen vene.

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat