Tuulilasin puhtaus – siis myös sisäpuolelta – on tärkeä turvallisuustekijä. Likainen tuulilasi vaikeuttaa havainnointia autosta ulos erityisesti ajettaessa pimeällä tai auringonpaisteessa. Siitä huolimatta iso osa autoilijoista katselee liikennetilanteita päivittäin todella likaisen tuulilasin läpi. Miksi?
Lasin peseminen koetaan Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen mukaan hankalaksi.
– Vinossa olevan tuulilasin etunurkkiin on vaikea ylettyä. Huolimattoman kuivauksen seurauksena lasiin jää usein ikäviä kuivausrantuja, jotka vaikeuttavat havainnointia lähes likaisen tuulilasin tavoin, hän kertoo.
Tuulilasin puhdistamiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Joku kokee mielekkääksi toisen tavan – joku toinen taas toisen.
Varrelliset mikrokuitupyyhkimet
Useammalla valmistajalla on tarjolla varrellisia mikrokuituliinapyyhkimiä, jotka on suunniteltu nimenomaan auton tuulilasin sisäpinnan puhdistamiseen. Pitkän varren ansiosta puhdistaminen tällaisella onnistuu kurottelematta.
– Henkilökohtaisesti en tykkää siitä, että varrella tulee helposti aiheutettua naarmuja auton kojelautaan tuulilasin kaukaisimpia kulmia pyyhittäessä, Vesalainen huomauttaa.
Pelkkä kuiva mikrokuituliina ei myöskään poista tiukimpia epäpuhtauksia ja kostealla mikrokuituliinalla törmätään ongelmaan, että lasi on kuitenkin kuivattava erikseen parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Huolellinen kuivaus varmistaa hyvän lopputuloksen
Auton ikkunoiden pesuun on olemassa erilaisia aineita.
– Itse käytän tavallista suihkepullossa olevaa ikkunanpesuainetta, jolla pesen myös kotona ikkunat ja peilit – tai siis vaimo pesee, kun tarkemmin asiaa ajattelen, Vesalainen naurahtaa.
Tällä ikkunanpesuaineella pesutulos on Vesalaisen mukaan paras mahdollinen.
Koska nestemäinen ikkunanpesuaine valuu helposti, sitä päätyy usein myös kojelaudan päälle. Ennen pesuun ryhtymistä on varmistettava, etteivät auton kojelaudan materiaalit vaurioidu käytettävän pesuaineen vaikutuksesta.
– Kun olen suihkuttanut pesuaineen tuulilasiin, käytän pesemiseen talouspaperia. Hieron mytyllä paperia lasin jokaisen kolkan. Jatkan kuivaamista aina uudella ja puhtaalla paperitollolla, kunnes lasi on varmasti kuiva joka paikasta. Vielä sen jälkeenkin kuivaan lasin kertaalleen – varmuuden vuoksi.
– Monet autofiksarit kertovat käyttävänsä kuivaamiseen sanomalehtiä, mikä on vanhan kansan konsti ihan kotitaloudenkin ikkunoita pestäessä. Näin kuulemma vältetään raidat lasin pinnalla. Vaikka konsti on varmasti hyvä, en ole itse sille lämmennyt, koska painomuste tarttuu lehdestä helposti esimerkiksi auton vaaleisiin verhoilumateriaaleihin.
Jokaiselle jää Vesalaisen mukaan vapaus valita oma, hyväksi katsomansa tapa lasin puhdistamiseen. Pääasia on, että lasin sisäpintakin tulee säännöllisesti pestyä ja lopputulos on puhdas sekä raidaton. Huolellinen kuivaus on hänen mukaansa kaiken a ja o.
– Huoltoasemien automaattipesujen yhteydessä jaettavia kosteuspyyhemäisiä tuulilasin puhdistusliinoja en suosittele käyttämään. Yleensä niiden kanssa mähriessä on lopputulos alkuperäistä, likaista lasia, huonompi.