Lewis Hamilton ajaa F1-urallaan jo toistamiseen suomalaisen tallitoverin kanssa tulevalla kaudella.
Hamiltonin ensimmäinen kokemus suomalaisesta F1-tallitoverista tuli vuonna 2008, kun Heikki Kovalainen siirtyi Renault'lta McLarenille yhden kauden kokemuksella. Brittitähti ajoi tuolla sesongilla viisi voittoa ja ensimmäisen uransa kolmesta maailmanmestaruudesta. Kovalainen jäi Hamiltonin varjoon – tuloksena yksi voitto ja MM-sarjan seitsemäs sija.
- Heikille tuli silloin yksi voitto, mutta kun tallikaveri voittaa maailmanmestaruuden, niin eihän se paljon lämmitä. Heikki oli vaikeassa paikassa, ehkä liian aikaisin urallaan tuollaisessa tiimissä, MTV Sportin asiantuntija Mika Salo pohtii.
- Hamiltonin itsevarmuus oli paha paikka Heikille. Hamiltonilla oli voitonhalua tuolloin ehkä vielä nykyistäkin enemmän. Hän hoiti asiat niin, että hän oli päällikkö tallissa, Salo jatkaa.
Hamilton saa toisen suomalaishaasteen ensi kaudella, sillä Valtteri Bottaksen siirtyminen Williamsilta varmistui maanantaina. Salo uskoo, että Bottas on Kovalaista valmiimpi kohtaamaan Hamiltonin heittämän haasteen.
- Valtterilla on paljon enemmän kokemusta nyt (kuin Heikillä). Ainoa miinus, jonka näen tuossa tilanteessa, on se, että tämä on Valtterin ensimmäinen tiimivaihdos F1-sarjassa. Hän joutuu opettelemaan täysin uudet työtavat yhtäkkiä. Ei ole helppoa mennä talliin, kun et tunne henkilökuntaa ja tiedä kuka tekee mitäkin. Kaksi kuukautta ensimmäiseen kisaan, nyt on päästävä aika nopeasti kaikesta perille, Salo alleviivaa.
- Uskon kuitenkin, että Valtteri pystyy antamaan Hamiltonille todella hyvän vastuksen, varsinkin kisavauhdissa.
Salolla on myös omaa kokemusta yllätyssiirrosta F1-sarjassa. Hän pääsi kaudella 1999 pikahälytyksellä Ferrarin rattiin Michael Schumacherin loukkaannuttua ulosajossa. Hän huomauttaa, että Bottaksen tilanne on parempi, vaikka haasteitakin on.
- Jouduin minun ensimmäiseen kisaan Ferrarilla lähes kokonaan ilman testiä. Ensimmäisen kisaviikonlopun ensimmäinen treeni oli minun ensimmäinen testi. Kyllä se näkyi – suorituksesta puuttui pari kymmenystä, kun en saanut autosta kaikkea irti. Nopeasti se kuitenkin lähti sujumaan, Salo muistelee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.