Formula ykkösten tiimiradio on tarkoitettu pääasiassa kuskien ja tallipomojen väliseen kommunikointiin, mutta tällä kaudella varikkomuuria on kielletty opastamasta kuskeja auton säätöihin liittyvissä asioissa.
Edellisessä kisassa Kimi Räikkösen ja Lewis Hamiltonin radalla kokemat ongelmat jäivät kuskien itse ratkaistavaksi, koska tallit ei voineet auttaa kuljettajiaan.
MAINOS
Itävallan GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Itävallan GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Entinen F1-kuski Mika Salo ja muun muassa kisainsinöörinä toiminut Ossi Oikarinen muistelivat MTV Sportin F1-studiossa omia tiimiradiotilanteitaan. Saloa ärsytti urallaan erityisesti nuorten insinöörien tapa ohjeistaa kuskeja ilmiselvissä asioissa.
– He ovat tottuneet puhumaan enemmän ja heidän jostain syystä pakko päästä pätemään koko ajan radioon. Pitäisivät päänsä kiinni ja homma sujuisi paljon paremmin. Kuski ajaa koko ajan niin kovaa kuin sillä autolla pääsee, Salo nauraa.
Oikarinen kertoo omalta puoleltaan radiota tarinan tiimipomosta, joka käski insinöörejä käskemään kuskia ajamaan nopeampaa.
– Silloin avataan mekaanikkojen kanava ja huudetaan sinne, ettei se mene kuskille, mutta kaikki muut kuulevat sen. Kaikki ovat pitwallilla tyytyväisiä ja kuski on onnellisen tietämätön tästä kaikesta, Oikarinen sanoo.
– Yhdessä tiimissä oli sellainen kaveri, jonka ei olisi kuulunut puhua, mutta joka puuttui aina asioihin. Häneltä otettiin mikrofoni pois ja hän luuli, että hän huutaa koko ajan kuskeille autoon, mutta kukaan ei kuullut mitään, Salo muistelee.
Entä kuka Salon entisistä F1-tallikavereista tarvitsi jatkuvaa kannustusta tiimiradiossa pärjätäkseen radalla? Siitä lisää jutun videolta.