Kimi Räikkösen kyvyistä antaa palautetta ajamistaan autoista on liikkunut aiemminkin hurjia tarinoita, mutta pikkuformuloissa pitkän uran tehneen Marko Koirasen tarina vuoden 2013 GP3-testistä kiteyttää varsin hyvin sen, mistä kertomukset kumpuavat.
MAINOS
Belgian F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Belgian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Räikkösen kanssa työskennelleet F1-mekaanikot ja -insinöörit ovat kertoneet suomalaisen antavan poikkeuksellisen tarkkaa palautetta varsinkin renkaiden toiminnasta. Koiranen sai itse seurata F1-mestarin työskentelyä lähietäisyydeltä neljä vuotta sitten.
Koiranen GP:n pyörittäjä puhui C Moren F1-studiossa, että hänen yhtiökumppaninsa Afa Heikkinen onnistui vuonna 2013 houkuttelemaan Räikkösen lähtemään mukaan Barcelonassa pidettyyn GP3-testiin. Yhteys F1-tähden kanssa oli syntynyt Koirasen käsityksen mukaan yhteisessä saunaillassa.
– Ennen testiä tehtiin penkkiä tallillamme ja siinä monella meidän mekaanikollamme loksahti suu auki, kun Kimi sanoi, että antakaa ne vehkeet tänne – hän viimeistelee oman penkkinsä, Koiranen muistelee.
– Niin hän raspasi penkkinsä kuntoon, kokeili kaikki systeemit ja sanoi, että okei, nyt voi päällystää penkin.
Suurin ihmetys oli vasta tulossa, kun Räikkönen palasi muutaman kierroksen jälkeen radalta.
– Hän tarvitsi viisi kierrosta sillä autolla, minkä jälkeen hän antoi sellaisen palautteen auton valmistajalle, että he haukkoivat henkeään. Hän myös totesi siinä, että jotenkin tuntuu kuin tästä puuttuisi puolet moottorista.
– Niin ammattilainen, että oksat pois, Koiranen kertoo.
Eikä autolla huonosti GP3-sarjassa pärjätty. Jimmy Eriksson ja Dean Stoneman ajoivat kauden aikana yhteensä neljä voittoa ja kahdeksan palkintosijaa.