Kuuluvatko tunteenpurkaukset formuloihin vai pitäisikö kuljettajien suut pestä saippualla?
Video: C Moren asiantuntijat Mika Salo ja Ossi Oikarinen kommentoivat F1-tähtien kielenkäyttöä.
Kiinan GP:n ennakkostudiossa keskusteltiin kuljettajien tunteenpurkauksista ja möläytyksistä. Viimeisin tapaus nähtiin Bahrainissa, kun hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton kutsui kuljettajien lämpiössä Max Verstappenia molopääksi (video alla).
Lohkaisu ei aiheuttanut sen suurempaa kohua, sillä Sebastian Vettel astui puolustamaan Hamiltonin tahatonta sanailua.
- Ei ole oikein tehdä kärpäsestä härkästä. Se on vain kilvanajoa. Adrenaliini saa yliotteen ja tulee sanottua kaikenlaista, Vettel vastasi hollantilaistoimittajan kysymykseen, joka alun perin esitettiin Hamiltonille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Studiossa entinen F1-kuljettaja Mika Salo komppasi Vetteliä.
- Ajaessa elää niin hetkessä, että niitä suutahduksia ja möläytyksiä vaan tulee. Sellaiset ihan pikkuasiat, joilla ei ole mitään merkitystä saattaa harmittaa, Salo kertoi.
FIA:n tuomaristoon kuuluvan Salon mukaan lähetyksiin päästetään vain murto-osa radiokeskusteluista.
- Tuomaristossa kuuntelemme näitä keskusteluita, ja mä luulin olevani ainoa, joka kiroilee tiimiradiossa, mutta mä en todellakaan ole ainoa!
- Lähetyksiin viestit valitaan tarkoin ja 99 prosenttia viesteistä on sellaisia, joita ei voi laittaa lähetykseen, Salo väitti.
Entinen F1-insinööri Ossi Oikarinen edustaa Salon vastavoimaa. Oikarisen tehtävänä on ollut rauhoitella kuljettajia huutamisen ja mesoamisen sijaan.
- Tunteet kuuluvat tähän lajiin ja olen joskus ollut kuuntelemassa, kun jotkut F1-kuljettajat (osoittaa Saloa) avautuvat radiossa tai huutavat naama punaisena, Oikarinen muistutti.
Salo vastasi Oikarisen kommenttiin nasevasti.
- Mikään ei raivostuta enempää, kun olet itse ihan kuumana autossa ja saat radiossa insinööriltä rauhallisen vastauksen "Yes, understood", Salo heitti.
- Eikä ne insinöörit koskaan kuuntele radiota, eikä ne tajua mitä tarkoitan, niin voimasanat auttavat siinä vähän.