C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ihmettelee halo-suojasta noussutta haloota.
Kansainvälinen Autoliitto FIA ilmoitti tällä viikolla, että halo otetaan kokeilluista vaihtoehdoista käyttöön ensi kauden F1-autoissa. Kuljettajan päätä suojaava kaari on pakollinen turvavaruste.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Oikarinen on seurannut keskustelua, joka näyttäytyy hänen mielestään siinä valossa, että FIA olisi yllättäen ilmoittanut, että tällainen kaari tulee. Asia ei ole kuitenkaan niin. Jo vuosia sitten oli kuusi erilaista ratkaisua, joita on lähdetty kehittämään.
– Halon tai vastaavien turvaratkaisujen parissa on tehty töitä 6-7 vuotta, kehittäminen on alkanut 2010-luvun alusta. Lähes kaksi vuotta sitten on jo sanottu, että tämä tulee käyttöön 2018. Ei päätös ole mitenkään yllättävä, se oli kaikkien tiedossa, Oikarinen muistuttaa.
Oikarisen mielestä moni on ylireagoinut, kun on suhtautunut haloon pelkällä tunteella.
– Kukaan ei ole pystynyt kehittämään parempaa, kuin mitä nyt on kehitetty. Tämä keskustelu on ollut jo silloin, kun minäkin olin mukana F1:ssä. Luin raportteja, miten aihetta kehitettiin ja siitä on jo muutama vuosi aikaa. Minun mielestäni tämä ei edes ollut julkistus, vaan muistutus faktasta, joka on päätetty jo pitkän aikaa sitten, Oikarinen sanoo.
FIA on perustellu Oikarisen mielestä äärimmäisen hyvin vaaratilanteet, joita on tapahtunut ja joissa halo olisi voinut auttaa ja jopa pelastaa ihmishenkiä.
– Ei ole kuitenkaan kuin ajan kysymys ja tilastollinen hetki, että käy jotain sellaista, että auto menee toisen auton päälle, auto menee ympäri tai rengas tai muu osa irtoaa, ja halo voisi auttaa kuljettajaa. Tässä on katsottu sitä statistiikkaa, onko halosta suurempi hyöty vai haitta, ja hyötyä on enemmän.
Aina huuto muutoksista
Kriitikot ovat keskittyneet paljon myös halon ulkonäköön. Heille Oikarisella on yksinkertainen viesti.
– Muistellaan, kun niskasuojat tulivat ensimmäisen kerran, tuli hirveä huuto, että tulee rumia autoja, nyt kukaan ei puhu niistä. Urarenkaista oli järkyttävä haloo vuoden 1998 alussa, kuljettajat sanoivat, ettei ole mitään pitoa ja auto elää. Hans-niskatuesta puhuttiin, että kuljettajien solisluut menevät rikki. Nyt kukaan ei mainitse näistä mitään. Aina kun on tullut muutoksia, turvallisuuden tai muusta syystä, ensimmäinen reaktio on järkytys. Loppupeleissä se perusfunktio, että ajetaan kilpaa ja selvitetään kisan lopussa, kuka oli nopein, sen pitää pysyä, Oikarinen sanoo.
– Se, miten lajia viedään eteenpäin ja miten siitä tehdään turvallista, se on ykkösjuttu. Jokainen voi miettiä, montako ihmishenkeä pitää uhrata F1:ssä per vuosi, mutta eivät ne kuljettajien hautajaiset kovin mukavia tapahtumia ole, Oikarinen linjaa.
Halon haittapuoli on se, että kuljettajan poistuminen autosta vaikeutuu hieman. Täydellistä ratkaisua ei siis ole vielä keksitty, mutta halon puolesta puhuu todennäköisyys: se on todennäköisesti turvallisempi kuin että sitä ei olisi.
– Jos löytyy parempi ratkaisu, se voidaan ottaa käyttöön. Ei tämä ole ratkaisu loppuelämäksi. Turvallisuudessa minä en ainakaan halua joustaa, ja aina kun tehdään muutoksia paremman turvallisuuden puolesta, se on oikea ratkaisu.
– Oman aikansa on jotain huutoa, mutta se laantuu ja elämä menee eteenpäin. Tämä on myrsky vesilasissa minun mielestäni, Oikarinen sanoo.
Pelataan todennäköisyyksillä
F1-kisajohtaja Charlie Whiting muistutti, että halon ulkonäkö muuttuu vielä ennen ensi kauden ensimmäistä kisaa. Tallit eivät ole kehittäneet ratkaisua loppuun saakka, se työ alkaa vasta nyt.
– Tallit ovat tuoneet omaa näkökulmaa, mutteivät ne keskity tällaiseen. Tallien tehtävä on kehittää auton suorituskykyä, FIA sanelee standardit ja kertoo millainen kypärän, Hans-niskatuen, turvavöiden ja muiden turvallisuusratkaisujen pitää olla.
Halo kestää 15-kertaisesti auton painon ja 20-kiloisen renkaan osuman 225 kilometrin tuntivauhdissa. Sitä ei kuljettajan kypärä kestä.
– Jos törmäät renkaaseen 225 lasissa, todennäköisyys että kuolet, on erittäin suuri, siis ilman haloa, Oikarinen toteaa.
Juuri tällaisissa tilanteissa henkensä ovat menettäneet IndyCar-kuljettaja Justin Wilson sekä F2-kuski Henry Surtees. Oikarisen loppukaneetti on hyvin selkeä.
– Ajat muuttuvat. Toisen maailmansodan jälkeen oli hyväksyttävää, että joka vuosi kuoli useampi kuljettaja, mutta emme enää elä siinä ajassa. Näin se vain menee ja hyvä niin. Ne, jotka vastustavat haloa, kannattaa käydä faktat läpi ja muodostaa sitten mielipide, Oikarinen toteaa.