Mikko Hirvonen sai ensikosketuksen erämaarallien haastaviin olosuhteisiin Marokossa.
MM-rallipoluilta edellisen kauden päätteeksi väistynyt Hirvonen testasi viime viikolla Dakar-mestaritiimin X-Raidin Miniä Marokossa.
– Lopettaessani ralliurani ajattelin, että olisi kiva joskus ajaa seikkailunomaisia kilpailuja – olipa ne sitten historic-ralleja, pitkän matkan ralleja tai Dakarin tyyppisiä kisoja. Ja nyt tarjoutui mahdollisuus ajaa vähän testiä ja päästä kokeilemaan sellaista autoa, Hirvonen kertoo MTV Sportille.
Tuhansia kilometriä pitkissä aavikkokisoissa käytetään täysin toisenlaista kalustoa kuin MM-ralleissa. Syytäkin on, sillä kilpailun luonteessa ja olosuhteissa on huomattavia eroja.
– WRC:n jälkeen se on vähän kuin kuorma-autolla ajaisi eli on se aika eri maailma. Muutenkin se on aika lailla fyysisempää. Kuumaa ja fyysistä ja ryskyttää tosi paljon, joten on se haastavaa. Ja siinä on myös seikkailullisempi puoli, kun navigoidaan. Voisi se (Dakar) olla ihan mielenkiintoinen kokemus, Hirvonen sanoo.
Testeissä Hirvosen rinnalla istui kokenut ranskalaiskartturi Michel Perin, joka on moninkertainen Dakar-voittaja.
– Hän pystyi avaamaan tuon puolen kilpailun saloja ja myös rauhoittamaan, ettei tapahdu mitään. Ajaminen on kuitenkin niin erilaista ilman nuottia. Pitää ajaa rauhallisemmin ja mennä vain sen mukaan, mitä silmät näkevät.
Hirvosen mukaan suurin ero MM-rallien ja erämaakisojen välillä on se, että aavikolla ei koskaan tiedä, mitä mutkan takana vaanii.
– Siellä ei pysty missään nimessä ajamaan niin kovaa kuin rallissa, jossa tulee nuotti ja tietää koko ajan, mitä tuleman pitää. Hyökkäämäänkään ei pysty sataprosenttisesti, muuten jossain kohtaa oja yllättää. Siellä mennään paljon myös niin, että tietä ei ole ollenkaan ja on vain hiekkadyynejä. Siinä mielessä se on paljon enemmän off-roadia kuin rallia, Hirvonen summaa.
Hirvonen ei ole sen paremmin sopinut seuraavista teisteistä kuin mahdollisesta osallistumisestakaan legendaariseen Dakar-ralliin, joka ajetaan seuraavan kerran tammikuussa Etelä-Amerikassa.
– Hekin halusivat enemmänkin katsoa minun mielenkiintoa touhuun ja tarjota mahdollisuuden auton kokeiluun. Jatkosta ei ole ollut minkäänlaista puhetta. Itsekin olen edelleen sillä kannalla, että olen nauttinut olostani, kun olen itse saanut määrätä kalenteria eikä ole tarvinnut sitoutua mihinkään niin vakavasti.
– En rupea tästä vetämään mitään johtopäätöksiä tai suunnitelmia mihinkään suuntaan. Oli kiva käydä kokeilemassa, mutta nyt katsotaan, mitä jatkossa tehdään, Hirvonen pyörittelee.