Sebastian Vettelin ja Charles Leclercin oli koko ajan tarkoitus vaihtaa paikkoja Venäjän F1-kisan alun jälkeen, mutta sunnuntaina nähty varikkotaktikointi ei kuulunut suunnitelmaan, sanoo tallipäällikkö Mattia Binotto.
LUE MYÖS: Sebastian Vettelin kohtelussa näkyi outoja piirteitä F1-mestarin silmään: "He olivat tehneet tuon päätöksen"
Vettel nousi kolmosruudusta kisan kärkeen saatuaan paalupaikkamies Leclercilta arvokasta vetoapua lähtösuoralla. Tällä saksalainen onnistuttiin nostamaan paitsi Mercedeksen Lewis Hamiltonin edelle, myös koko kisan kärkeen.
Leclerc antoi tässä kohtaa tietä, mutta jäi odottamaan, milloin hän saa sopimuksen mukaisesti kärkipaikkansa takaisin. Tähän Vettel ei ollutkaan enää taipuvainen, joten tiimin sisäinen politikointi alkoi kuulua räikeällä tavalla tiimiradioiden kautta.
Lopulta Ferrari ajatti Vetteliä liian pitkään radalla kuluvilla renkailla, mikä mahdollisti Leclercin livahduksen kärkeen varikkokäyntien yhteydessä. Tämä ei kuitenkaan ollut alkuperäinen suunnitelma.
– Sovimme yhdessä, että paras tapa on, ettemme anna Hamiltonille alkuunkaan vetoapua, ja siksi Charles antoi imua Sebille, Binotto kommentoi Autosportin mukaan.
– Siitä me sovimme, ja se, ettei (Charles) puolustanut paikkaansa, antoi Sebille edun. Meillä oli tarkoitus myöhemmin vaihtaa autojen paikkoja. Siitä oli sovittu.
Vettelin toiminta muutti kisan kulkua
Tässä kohtaa kaikki lähti kuitenkin rullaamaan väärään suuntaan. Vettel alkoi tehdä eroa Leclerciin ja kertoi tiimille, että tämän täytyy ottaa ero kiinni ennen kuin voi päästä ohi. Siihen Leclerc ei pystynyt.
– Startti meni suunnitelmien mukaan ja sen takia oli meistä oikein pyytää Sebiä vaihtamaan paikkoja, Binotto selvitti.
– On kuitenkin reilua sanoa, että siinä kohtaa kisaa Charles ei ehkä ollut tarpeeksi lähellä, ja me olisimme voineet menettää aikaa, tallipomo myöntää.
Tämä taistelu johti Leclercin renkaiden liian aikaiseen kulumiseen, minkä seurauksena Ferrari päätti ottaa monacolaisen varikolle neljä kierrosta ennen Vetteliä.
– ”Undercut” tehtiin, koska Charlesin vasen takarengas alkoi kulua, joten se oli oikea hetki ottaa hänet varikolle, Binotto kommentoi.
– Tiesimme myös, että jos pysäytämme molemmat automme, olemme haavoittuvaisia turva-autotilanteille, jos jätämme Hamiltonin kärkeen.
– Yritimme pysytellä Sebin kanssa mahdollisimman pitkään radalla yksinkertaisesti suojellaksemme asemaamme mahdollisen turva-autotilanteen varalta, Binotto totesi.
Lopulta Vettelin vauhti alkoi hiipua ja Leclerc ohitti hänet radalla. Turva-autotilanne tuli kuitenkin yllättävältä suunnalta, kun Vettel joutui itse keskeyttämään voimayksikön vian takia. Nyt Hamiltonin lisäksi Valtteri Bottas nousi toisena kovemmilla renkailla startanneena Mercedeksenä Leclercin ohi ilmaisen varikkopysähdyksen turvin.
Mercedes pääsi tapauksen myötä tekemään varikkokäyntinsä virtuaalisen turva-autotilanteen aikana ja nousi näin yllättävään kaksoisvoittoon Leclercin yritettyä turhaan ohi Bottaksesta kisan lopussa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.