Liikennekäytössä olevista autoista lähes 30 prosenttia on harmaita tai hopeita, eikä suosion uskota ihan heti laskevan, kertoo Yle.
Hopea kiilasi kärkipaikalle vuonna 2011, jolloin se syrjäytti siihen asti ykkösenä olleen punaisen. Vuosituhannen alussa punaisten autojen osuus oli jopa 27 prosenttia, mutta nyt enää noin 17 prosenttia.
Yle haastatteli Laakkosen markkinointijohtajaa Tea Koivistoa sekä Veho Airportin automyyjää Jussi Savolaista, jotka uskovat ihmisten kyllästyneen punaiseen väriin.
Aiemmin punainen saatettiin Savolaisen mukaan valita myös turvallisuussyistä, sillä se erottui liikenteessä paremmin, mutta nykyään kuluttajat valitsevat värin muilla perustein.
Koivisto kertoo, että yksi syy punaisen heikentyneeseen suosioon on se, ettei punaista saa kovinkaan monessa eri sävyssä – saati sitten metallivärinä. Sen sijaan harmaasta valmistajat tarjoavat useita eri sävyjä, eikä siinä näy lika ja pöly yhtä helposti kuin monessa muussa värissä.
Harmaa ja hopea eivät Savolaisen mukaan myöskään haalistu kovin helposti – toisin kuin punainen.
Autojen suosituimmat värit seurailevat myös muotia. Koiviston mukaan neutraalit ja pelkistetyt värit ovat nyt suosittuja myös muotimaailmassa.
– Kun uutta autoa ostetaan, ajatellaan usein, että sitä pidetään pitkään tai autoa vaihdettaessa arvo on mahdollisimman hyvä ja uusi ostaja löytyy helposti. Harmaa ja hopea ovat turvallisia vaihtoehtoja, Savolainen kertoo Ylelle.