Yli 70 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, ettei muilla kuin hälytysajoneuvoilla tarvitsisi päästä esimerkiksi 170 kilometrin tuntinopeutta. Enemmistö olisi valmis puuttumaan ylinopeuksiin rajoittamalla autojen huippunopeutta teknisesti. Jopa lääkärihelikopteriyhtiö FinnHEMS rajoitti uusien lääkäriautojensa nopeutta turvallisuussyistä.
Vakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämässä Arjen katsaus -kyselyssä selvitettiin, miten suomalaiset suhtautuvat autojen enimmäisnopeuksiin sekä ylinopeuden ajamiseen.
Peräti 72 prosenttia vastaajista ei nähnyt mitään syytä sille, miksi autolla pitäisi voida ajaa esimerkiksi 170 kilometrin tuntinopeutta.
Hälytysajoneuvoille sekä yleisemminkin hätätilanteissa tapahtuvaan ylinopeuteen suhtauduttiin suopeammin. Noin joka toinen (48 %) oli ainakin jokseenkin sitä mieltä, että mahdollisuus ylinopeuden ajamiseen tulee voida säilyttää hätätilanteiden vuoksi.
Lue myös: Liikenteessä uudenlaisia hälytysajoneuvoja – miksi ihmishenkiä pelastavien Volvojen huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa?
Huippunopeus on toissijainen asia hälytysajossa
Pelastusviranomaisten näkemys turvallisen hälytysajon nopeuksista on kuitenkin erilainen kuin kansalaisilla. Kerroimme vuonna 2020 lääkärihelikopteriyhtiö FinnHEMSin hankkineen uusia Volvoja, joiden huippunopeus on jo tehtaalla rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. FinnHEMS kuitenkin rajoitti nopeutta vielä lisää.
– Autojen huippunopeus oli rajoitettu 180 kilometriin tunnissa, mutta me olemme rajoittaneet sitä vielä alemmas, 160 kilometriin tunnissa, FinnHEMSin viestintäpäällikkö Tiina Koutajoki kertoi MTV Uutisille tuolloin.
– Suurempi huippunopeus aiheuttaisi ennemmin riskejä ja vaaratilanteita kuin toisi hyötyjä, hän jatkoi.
Miksi Suomessa myydään kahtasataa kulkevia autoja?
LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista joka viides (22 %) oli sitä mieltä, että kovien nopeuksien ajaminen tulee olla mahdollista, jotta kuljettaja voi kokeilla rajojaan esimerkiksi suoralla tiellä tai suljetulla ajoradalla. Laki ei tosin salli ylinopeutta yleisellä tiellä, vaikka se olisi kuinka leveä tai vähäliikenteinen tahansa.
– On ymmärrettävää, että monia ihmetyttää, miksi autolla ylipäätään voi ajaa jopa 200 km/h, kun Suomessa suurin sallitus nopeus on moottoritiellä 120 km/h kesäaikaan, sanoo LähiTapiolan tiedotteessa liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
– Suomen automarkkina on kuitenkin pieni, ja autot valmistetaan laajemman alueen tarpeisiin. Esimerkiksi Saksan autobahnilla ajetaan usein 150–200 km/h, ja hetkittäin jopa yli 200 km/h, eli autot on rakennettu kestämään tällaisia nopeuksia, Alaviiri jatkaa.
Lähes joka toinen (48 %) kyselyyn vastannut olisi valmis rajoittamaan autojen enimmäisnopeutta teknisesti ylinopeuksien vähentämiseksi. 44 prosentille muutos ei kävisi.
Kesästä 2024 lähtien kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa autoissa on oltava vakiovarusteena älykäs nopeusavustin. Se ei kuitenkaan rajoita autojen nopeutta, vaan ilmoittaa kuljettajalle tämän ajavan ylinopeutta.
Lue myös: Tutkimus: Suomalaisilla vaikeuksia noudattaa nopeusrajoituksia
Lähde: LähiTapiola