Liikenneturvallisuuden taustatekijät ovat Suomessa pääosin kunnossa, mutta ylinopeudet ovat muihin Euroopan unionin maihin verrattuna yleisiä.
Baseline-tutkimushankkeessa koottiin liikenneturvallisuustietoa vajaasta paristakymmenestä EU-maasta. Hankkeessa kerättiin tietoa kahdeksasta liikenneturvallisuusindikaattorista, joista Suomi osallistui kuuteen.
Tulokset kertovat, että Suomessa nopeusrajoitusten noudattaminen on eurooppalaisessa vertailussa melko huonoa. Esimerkiksi moottoriteillä nopeusrajoitusta noudatti Suomessa 45 prosenttia henkilöautojen kuljettajista, mikä oli neljänneksi huonoin tulos 13 maan joukossa.
Muilla maanteillä Suomi oli nopeusrajoitusten noudattamisessa sijalla 11/15. Vertailussa seurattiin jonojen ulkopuolella ajavia henkilöautoja, ja ylinopeudeksi laskettiin nopeusrajoituksen ylittyminen yhdelläkin tuntikilometrillä.
Lue myös: Tällaista palautetta ylikomisario Dennis Pasterstein saa julkaisemistaan videoista – "Mielipiteitä riittää"
– Tässä meillä on parannettavaa. Ruotsissakin nopeusrajoituksia noudatetaan paremmin, Traficomin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki sanoo tiedotteessa.
Muissa asioissa pärjäämme paremmin
Vaikka nopeusrajoituksia noudatetaankin Suomessa kehnosti muihin EU-maihin verrattuna, olemme me kärkikastia monessa muussa mielessä.
Esimerkiksi vain harva ajaa Suomessa matkapuhelin kädessä, rattijuoppojen osuus kuljettajista on alhainen, uudet autot ovat lähes kaikki neljän tai viiden EuroNCAP-tähden autoja ja apu tulee liikenneonnettomuuspaikalle melko nopeasti.
Suomi ei osallistunut Baseline-hankkeessa turvavyö- ja pyöräilykypärätietojen keruuseen, mutta Liikenneturvan tekemien seurantojen mukaan turvavyötä henkilöautossa käyttävien osuus ja pyöräilykypärää käyttävien osuus ovat Suomessa lähellä Euroopan kärkeä.
Lue myös: Järjetön ylinopeus Länsiväylällä tallentui poliisiauton kameraan – ylikomisario Dennis Pasterstein ruoti aiemmin julkaisemattomia videoita MTV Uutiset Livessä
Lähteet: Traficom, Liikenneturva