Mikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 km/h? Yli puolet suomalaisista ei osaa vastata peruskysymykseen

Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Uutisaamu testasi, kuinka kännykän käytto vaikuttaa huomiointikykyyn ajaessa 6:35
Katso myös: Miten pitkän matkan auto ehtii kulkea siinä ajassa, kun Jere lukee ratissa lyhyen tekstiviestin? Testasimme kolmea eri nopeutta – katso, koska kauhunhuuto alkoi!

Miten pitkä turvavälin tulee olla, jos vauhtia on 40 km/h tai 80km/h? Kyselyssä paljastui, että suomalaiset uskovat turvavälitarpeen usein selvästi pienemmäksi kuin se todellisuudessa on.

Liikenneturvan kysely paljasti aukkoja suomalaisten turvavälitietämyksessä. Kyselyssä puolet vastaajista ei esimerkiksi tiennyt, mikä on riittävän pitkä turvaväli taajamanopeudessa.

Kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.

Mikä on sopiva turvaväli 40 kilometrin tuntinopeudessa?

40 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa turvavälin tulisi olla vähintään puolet nopeudesta – siis 20 metriä. 

Kyselyyn vastanneista 54 prosenttia kuitenkin uskoi, että riittävä turvaväli olisi noin 8–13 metriä.

– Esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee sekunnin aikana jo 11 metrin verran. Tämän lisäksi tulee jarrutusmatka, joka on hyvissä olosuhteissa noin seitsemän metriä. Ajoneuvon pysäyttämiseen 40 kilometrin tuntivauhdista nollaan menee siis noin 18 metriä, valaisee Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.

Mikä on sopiva turvaväli 80 kilometrin tuntinopeudessa?

Maantienopeuksilla ja hyvässä ajokelissä turvavälin tulee olla noin neljä sekuntia. 

Metreinä välin tulee olla vähintään sama kuin nopeuslukema: esimerkiksi 80 kilometrin tuntivauhdilla siis 80 metriä.

"Ei ole niinkään väliä, miten arvioi turvavälin, kunhan..."

Vastaajista 85 kertoi usein seuraavansa turvavälin toteutumista pelkkää kaasupoljinta apunaan käyttäen. 

Seuraavaksi suosituin metodi oli laskea metrit edellä ajavaan. 29 prosenttia vastanneista luotti erittäin usein "mutu-tuntumaan".

Kivilän mukaan liikenteessä ajetaankin turhan usein liian lyhyillä turvaväleillä. Ratkaisuksi hän tarjoaa ennakoivan ajon ajattelumallia.

– Ennakoiva ajo on tilanteiden ennustamista, riskien tunnistamista ja niiden torjumista omaa toimintaa muuttamalla. Ennakoivalla kuljettajalla on tilaa ja aikaa toimia liikenteessä paremmin.

Uusissa autoissa myös tekniikka osaa auttaa turvavälin toteutumisessa, mutta se ei kuitenkaan ota huomioon esimerkiksi kelin huonontumista.

– Ei ole niinkään väliä, miten arvioi turvavälin, kunhan se on riittävä ja liikenne sujuu jouhevasti. Muut positiiviset vaikutukset seuraavat, sillä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa, taloudellisempaa ja rennompaa, kun turvaväli edellä ajavaan on riittävä.

Äkillisessä tilanteessa kuluu yleensä vähintään sekunti ennen kuin kuski havaitsee vaaran ja ehtii painaa jarrupoljinta. Tätä kutsutaan reaktioajaksi.

Katso myös: Näin asetat riittävän turvavälin liikenteessä!

Näin asetat riittävän turvavälin liikenteessä 1:14
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa riittävän turvavälin laskemiseen.

Lue myös:

    Uusimmat