Lentokoneissa on ollut vuosikymmenien ajan mustat laatikot tallentamassa puhetta ja dataa.
Lentokoneessa on yleensä kaksi mustaa laatikkoa ja nimityksestään huolimatta ne ovat väriltään oransseja.
Lentotietotallentintimeen kerätään ja tallennetaan parametrit, joiden perusteella voidaan määrittää muun muassa lentokoneen lentorata, nopeus, asento, sekä moottoriteho. Tallennettavat asiat riippuvat koneen valmistusajankohdasta ja sen painosta. Niitä myös testataan säännöllisesti, niin uusissa kuin vanhoissa lentokoneissa.
Tallennelaitteet ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana valtavasti, nykyään uudessa matkustajakoneessa tiedot kattavat jopa 25 viimeistä tuntia.
Ohjaamon äänitallentimeen tallennetaan ohjaamosta lähetetty ja siellä vastaanotettu radioliikenne, ohjaamossa käydyt keskustelut, sisäpuhelinjärjestelmän sekä matkustamokuulutusjärjestelmän puheviestintä. Matkustajakoneen äänitallennin kattaa tyypillisesti kaksi viimeisintä tuntia.
Mustien laatikoiden lähetin sammuu kuukaudessa
Tallennelaitteet, mustat laatikot, on yleensä sijoitettu koneen takarunkoon, jossa ne todennäköisesti säilyvät onnettomuustilanteessa parhaiten.
Mustat laatikot on rakennettu hyvin kestäviksi. Niiden on tarkoitus selvitä lento-onnettomuudesta, joten ne on rakennettu iskun, tulen ja veden kestäviksi. Lisäksi niissä on erityinen äänisignaalia tuottava lähetin helpottamaan laitteiden löytymistä vedestä.
Lähetin toimii kuitenkin vain kuukauden ajan. Sen takia esimerkiksi joulukuun lopulla kadonneen AirAsia-koneen etsinnöissä on keskitytty kuumeisesti mustien laatikoiden etsimiseen.
Viime vuoden maaliskuussa Malesia Airlinesin MH370-koneen katoamisen jälkeen on päädytty siihen, että äänisignaalilähettimien akkukapasiteetti kaksinkertaistetaan nykyisestä 30 vuorokaudesta.
Lentoturman sattuessa mustien laatikoiden löytyminen on tärkeää, koska mustat laatikot sisältävät hurjan määrän tietoa koneen liikkeistä ja tapahtumista ennen onnettomuutta.
Jos, ja kun laatikot lentoturman jäljiltä löydetään, voidaan selvittää onnettomuutta edeltänyt tapahtumien kulku. Tämä auttaa selvittämään myös onnettomuuden syyt.
Joulukuisen AirAsia-koneen katoamisen jälkeen on julkisuudessa keskusteltu siitä, että lentokoneiden pitäisi ilmoittaa viidentoista minuutin välein sijaintinsa. Aika ajoin on myös keskusteltu ohjaamotyöskentelyn videoinnista.
Trafin ilmailujohtajan Pekka Henttun mukaan sellainen pyrkimys, missä mustat laatikot korvattaisiin koneesta lähettevillä tietopaketeilla, ei todennäköisesti onnistuisi yksinkertaisesti tietomäärän takia. Henttun mukaan tietomäärät ovat massiivisia ja ne kasvavat jatkuvasti.
Lähde: Trafi