Jostain syystä suojatiesääntö tuntuu monelle hankalalta noudattaa. Osasyy on uusi tieliikennelaki, joka ei ole kaikilla hallussa.
Muistathan, ettei ajoneuvoa saa pysäköidä viittä metriä ennen suojatietä? Moni ei muista.
Helsingin kaupunki jakoi viime vuonna yli 15 000 pysäköintivirhemaksua suojatien viiden metrin säännön noudattamatta jättämisestä.
– Osasyynä on edelleen uusi tieliikennelaki, joka ei ole vielä kaikille tuttu – viiden metrin suojavälin sääntö koskee myös kaksisuuntaisella taajamakadulla vasemmalle puolelle pysäköimistä, tiedotteessa muistutetaan.
Vasempaan reunaan pysäköivä kuski saattaa kuitenkin sortua epähuomiossa vaaralliseen ajatusvirheeseen kokien pysäköivänsä vasta suojatien jälkeen. Autoliitto muisuttaa, että viiden metrin sääntöä tulee kuitenkin tulkita liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta. Tämä tarkoittaa, että vasempaan reunaan pysäköivän pitää katsoa, että auton perän ja suojatien väliin jää vähintään viisi metriä.
Lue myös: Jokaisen autokoulun käyneen pitäisi ymmärtää tämä liikennesääntö, mutta todellisuus on karu
Sääntö parantaa näkyvyyttä suojatiellä
Suojatiesäännöstä jaetut pysäköintivirhemaksut ovat kasvussa, sillä luvut olivat joitain vuosia sitten 12 000 virhemaksun tuntumassa, Helsingin kaupunki kertoo tiedotteessaan.
Viiden metrin säännön tarkoitus on parantaa näkyvyyttä suojatiellä. Helsingin kaupungin mukaan jalankulkijoille sattuneista onnettomuuksista yli puolet sattuu kuitenkin edelleen suojatiellä. Kouluteiden alettua onkin syytä taas muistaa, että pienet koululaiset eivät näy ajoissa, jos pysäköity ajoneuvo peittää osan suojatiestä.
Aina pelkkä pysäköintivirhemaksu ei riitä. Vaarallisimmissa tapauksissa ajoneuvo siirretään kuljettajan kustannuksella kadun toiselle puolelle tai lähikadulle.
Lue myös: Helsingin pysäköinninvalvonta teki Volkkari-kuskista varoittavan esimerkin: "Jos näin välttämättä haluaa pysäköidä..."
Katso myös: Ylikomisario Dennis Pasterstein esittelee videolla Pohjois-Haagassa sijaitsevan tyypillisen vaaranpaikan
5:26
Lähde: Helsingin kaupunki