Turvaistuin tarjoaa oikein asennettuna ja oikein käytettynä lapselle erinomaisen suojan kolarissa, mutta seuraukset jomman kumman ohjeistuksen laiminlyönnistä voivat olla traagiset. Jopa testivoittajaistuin on väärin asennettuna tai väärin käytettynä hengenvaarallinen.
Autoliitto julkaisee yhteistyössä eri maiden autoliittojen sekä kuluttajajärjestöjen kanssa toteutettua turvaistuintestiä, jossa markkinoilla olevia istuimia laitetaan monipuoliseen arviointiin.
Testin kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta, käyttömukavuudesta, istuinmukavuudesta sekä istuimen kemikaalikuormasta. Heikko arvosana millä tahansa osa-alueella johtaa automaattisesti heikkoon kokonaisarvosanaan.
Vaikka istuimet monesti reputtavatkin liian korkeiden kemikaalipitoisuuksien vuoksi, on myös niiden turvallisuudessa ollut puutteita.
LUE MYÖS: Näiden turvaistuinten käyttö tulee lopettaa välittömästi – "Riski loukkaantua vakavasti"
Näin turvallisuutta testataan
Turvaistuintestin turvallisuusosio jakautuu etu- ja sivutörmäystesteihin sekä vöiden reititykseen ja istuimen vakauteen autossa. Käyttömukavuuden arvioinnissa keskitytään puolestaan istuimen väärinasentamisen riskiin sekä oikeaoppisen käytön helppouteen.
Turvaistuintestiä on kritisoitu siitä, että kokonaisarvosanaan vaikuttaa muukin kuin menestys törmäystestissä. Autoliiton mukaan kritiikki kertoo kuitenkin vain siitä, ettei esimerkiksi istuimen asentamiseen liittyvien osa-alueiden merkitystä osata aina arvostaa.
– Istuin, joka on hankala asentaa oikein tai johon lapsi on vaikea kiinnittää, ei voi saada testissämme hyvää arvosanaa. Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla, joten myös istuimen käytettävyys on olennainen osa sen turvallisuutta, viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa Autoliiton tiedotteessa.
Kuinka pitkään turvaistuinta tulee käyttää?
Poliisi ja Liikenneturva toteuttivat viime vuoden alussa turvaistuinratsioita, jotka paljastivat lukuisia puutteita autoissa matkustaneiden lasten turvallisuudessa.
Alle kolmevuotiaiden lasten turvaistuimissa tai niiden käytössä ongelmia oli yli puolella, ja yli kolmevuotiaiden istuimissa kolmanneksella. Useammassa kuin joka kymmenennessä pysäytyksessä selvisi, että turvaistuinta käytettiin väärin. Täysin ilman turvavyötä matkusti muutama prosentti lapsista.
Lain mukaan lapsella on oltava autoillessa turvaistuin 135 senttimetriä pitkäksi asti. Liikenneturvallisuuden asiantuntijat suosittelevat lapsille matkustamista selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista.
LUE MYÖS: Voiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle
Vältä kohtalokkaat virheet
Yksi yleisimmistä istuinten kanssa tehtävistä virheistä on vöiden väärä reititys. Esimerkiksi turvakaukaloa asennettaessa auton turvavöillä saattavat lannevyön ja olkavyön reititys sekoittua keskenään, mikä taas voi aiheuttaa äkkipysähdyksessä turvakaukalon kiepsahtamisen irti turvavyöstä.
Toinen yleinen riskitilanne muodostuu, jos turvavyötä ei pujoteta sille tarkoitettuihin ohjaimiin. Jos vyö ei kulje ohjainten kautta, vyö saattaa luistaa törmäyksessä ja turvakaukalo irrota.
– Isofix-kiinnitys vähentää huomattavasti istuimen väärinasentamisen riskiä, mutta ei poista sitä kokonaan. Monet hyvät istuimet kertovat merkkivaloin ja äänimerkein, kun istuin on kiinnitetty kunnolla, Tolvanen kertoo.
10:41
Vöiden oikea reititys on tärkeää myös kiinnitettäessä lasta istuimeen. Jos esimerkiksi kasvot menosuuntaan asennetun turvaistuimen lannevyötä ei pujoteta vyönohjaimeen, kulkee lannevyö helposti liian korkealla. Törmäystilanteessa vyö leikkautuu lapsen vatsaan, mikä voi aiheuttaa vakavia sisäisiä vammoja.
– Osa istuimista on suunniteltu sopimaan hyvin erikokoisille lapsille. Tällaista istuinta käytettäessä on erittäin tärkeää säätää se aina lapsen koolle sopivaksi. Kun selkänoja ja pääntuki ovat säädetty oikealle korkeudelle, pää on molemmilta sivuilta hyvin suojattu ja olkavyö kulkee lapsen hartian keskikohdan ja kaulan välillä, Tolvanen huomauttaa.
– Lapsi pitää kiinnittää tiukasti istuimeen törmäysturvallisuuden takia sekä siksi, ettei hän pääse kiemurtelemaan irti vöistä ajon aikana.
LUE MYÖS: Miksi turvaistuinkaan ei aina riitä pelastamaan lapsen henkeä?
Lähde: Autoliitto