Talvi tuo monenlaisia haasteita autoiluun. Tässä artikkelissa kerromme etenkin senioriautoilijoita ajatellen, miten talvioloista voi selvitä voittajana maaliin.
Joka auton talvivarusteet
• Jääskraba ikkunoiden puhdistukseen
• Lumiharja lumien puhdistamiseen auton pinnoilta, ikkunoista ja lampuilta.
• Lumilapio helpottaa esimerkiksi kadun varteen pysäköidyllä autolla liikkeelle lähtöä. Lumivallin yliajaminen voi vaurioittaa autoa.
• Taskulamppu
• Lämmintä vaatetta matkan yllättävän keskeytymisen varalta.
• Heijastinliivit kaikille autossa oleville
Talven tuomat autoiluhaasteet saavat monet kuljettajat manaamaan talviautoilun ”ihanuutta”.
- Erityisesti haasteet kiusaavat ikääntyneitä autoilijoita, joilla liikkuminen on monesti muutenkin hankalampaa. Ikäautoilijan kannattaakin miettiä tarkkaan, milloin on järkevä ajankohta lähteä liikkeelle, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.
Vakautus, jarrut, valot ja renkaat tärkeitä
Jo autoa valitessaan kannattaa varautua talvikelin haasteisiin.
– Ajonvakautusjärjestelmä ehkäisee auton hallinnan menetystä – kuten sivuluisua ja puskemista – erityisesti liukkaalla kelillä. Se tarkkailee ohjauspyörän asentoa, siis kuljettajan toivomaa menosuuntaa, ja todellista auton kulkusuuntaa ja pyrkii tarvittaessa kääntämään autoa jarruttamalla yksittäistä rengasta. Henkilökohtaisesti en enää hankkisi autoa, jossa ajonvakautusjärjestelmää ei ole, Vesalainen valistaa.
Vesalainen alleviivaa myös ABS-jarrujen merkitystä. Ne mahdollistavat auton ohjattavuuden myös tehokkaan jarrutuksen aikana.
– Hyvät valot helpottavat ajamisen kannalta tärkeiden asioiden havaitsemista riittävän ajoissa ja antavat kuljettajalle enemmän aikaa havainnoida, ajatella, reagoida ja toimia, hän jatkaa.
Hyviä talvirenkaita Vesalainen pitää elinehtona. Hänen mukaansa pelkkä kulutuspinnan määrä ei takaa hyvää pitoa.
– Renkaan on oltava riittävän tuore, jotta sen lamellointi toimii suunnitellusti. Viisi vuotta vanhan ajamattomankin renkaan ominaisuudet alkavat heikentyä, hän kertoo.
– Ikäautoilijan kannattaa hankkia sellainen auto, jossa käyttökytkimet, lämmityslaitteen säätimet mukaan lukien, ovat mahdollisimman suuria, selkeitä ja helppokäyttöisiä.
Esilämmittäminen lisää myös turvallisuutta
Erilaiset lämmittimet auttavat kuljettajaa pakkasessa
Esilämmittämällä monta etua
• Moottori käynnistyy varmemmin
• Päästöjä tulee vähemmän
• Moottorin voitelu toimii paremmin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin moottori kuluu vähemmän.
• Ikkunat ovat sulat ja huurteettomat
• Sisätilan muoviosat kestävät paremmin
• Autossa tarkenee takki auki, jolloin turvavyön saa kiristettyä kulkemaan tiukasti kehoa vasten, takin alla.
• Ajettaessa ei tarvita paksuja käsineitä, jolloin ohjauspyörän käsittely ja auton hallinta helpottuvat.
Esilämmittämällä sisätilat sisätilanlämmittimellä tai polttoainetoimisella lisälämmittimellä liikkeellelähtö on mukavampaa ja turvallisempaa.
Erityisesti ikääntymisen myötä ikkunoiden skrabaaminen vaikeutuu. Liukkaalla pihalla auton kiertäminen on vaikeaa ja käsivoimien heikennyttyä jään poistaminen skraban avulla saattaa tuntua hankalalta.
- Ikäautoilijaa helpottaisi paljon, jos autolla pääsisi liikkeelle parkkihallista tai katoksesta, jolloin auton luona tai sille mentäessä ei tarvitsisi liukastella, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.
Talvella korostuu auton lämmityslaitteiden oikea käyttö.
– Tutustu autosi käyttöohjekirjaan ja katso, miten siellä neuvotaan tehokkain mahdollinen ikkunoiden huurteenpoisto. Vältä lumen pääsyä autoon sisälle vaatteiden ja kenkien mukana. Sulaessaan lumi muuttuu kosteudeksi ja lisää ikkunoiden huurtumista.
– Käytä peilinlämmittimiä. Ennakoi esimerkiksi parkkihalliin ajo laittamalla peilinlämmittimet päälle ajoissa ennen halliin ajoa. Ajettaessa kylmästä ulkoilmasta haaleaan tai lämpimään halliin, peilit huurtuvat nopeasti aivan umpeen.
Yksinkertaista, mutta vaikeaa: liukkaalla on ajettava hiljempaa
Liukkaalla auton kiihdyttäminen, jarruttaminen ja ohjaaminen on vaikeampaa kuin pitävällä. Nämä ongelmat ovat Vesalaisen ohjeilla kompensoitavissa yksinkertaisesti.
– Pidä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan. Riittävä väli on neljä sekuntia eli kun edellä ajava auto ohittaa tietyn kiintopisteen, esimerkiksi liikennemerkin, ala laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuasi saat olla samaisen kiintopisteen kohdalla.
Vesalaisen mukaan toinen hyvä keino päätellä, onko turvaväliä riittävästi, liittyy nopeuden säätelyyn. Jos pystyy ajamaan edellä ajavan perässä turvallisesti niin, että säätelee nopeutta pelkällä kaasulla, on etäisyyttä riittävästi. Mikäli sen sijaan joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ajaa liian lähellä edellä ajavaa autoa.
– Talvikelillä on tilanteisiin ajettava pienemmällä nopeudella kuin kesällä ja ajamiseen liittyvät havainnot on syytä tehdä riittävän ajoissa, Vesalainen paaluttaa.
---
MTV Autot pääsi panssariauto Misun rattiin.
3:14