Näin talvikaudella joidenkin autojen nokkaan ilmestyy maskipeitto. Osa autoilijoista ajelee kuitenkin myös ilman. Mitä hyötyä maskipeitosta on?
Kysyimme auto- ja liikenneturvallisuusasiantuntijamme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen näkemystä maskipeiton tarpeellisuudesta.
Maskipeiton saa useisiin automalleihin muutamalla kympillä. Tämä investointi kannattaa sillä maskipeiton käytöstä on Vesalaisen mukaan monta etua.
Moottori lämpenee nopeammin
Maskipeittoa käyttämällä moottori lämpenee normaaliin käyntilämpötilaansa nopeammin, koska maskipeitto vähentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta. Näin säästetään polttoainetta ja moottoria sekä vähennetään päästöjä.
– Tämän päivän autoissa on paljon tehdasasenteisia polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka käynnistyvät automaattisesti tarvittaessa myös ajon aikana. Maskipeittoa käyttämällä lämmittimen käyntitarve saadaan minimoitua. Kun lämmitin ei käy, se ei myöskään kuluta tarpeettomasti polttoainetta, Vesalainen toteaa.
Moottori jäähtyy hitaammin
– Moottorin sammuttamisen jälkeen asianmukaisella maskipeitteellä eristetty moottoritila pitää lämmön paremmin.
Näin esimerkiksi kauppareissun jälkeen paluumatkalle saatetaan päästä lämpimällä tai haalealla moottorilla kylmän sijaan. Kyseessä on pieni asia, mutta silläkin on turvallisuus-, mukavuus-, ympäristö- ja taloudellisuusvaikutuksia.
Moottoritila pysyy puhtaampana
Suomen talvessa lentävät vuorotellen kura ja lumi. Vesalaisen mukaan maskipeitto estää tehokkaasti molempia pääsemästä moottoritilaan, jolloin moottoritila sekä siellä olevat liittimet ja tunnistimet säilyvät puhtaampina.
– Sähköosiin päässyt suolakura on omiaan edesauttamaan korroosiota ja hapettumista, jotka puolestaan poikivat kontaktihäiriöitä ja saattavat näin vaikuttaa eri järjestelmien toimintaan – ennemmin tai myöhemmin, Vesalainen varoittaa.
Syyläri säästyy kiveniskuilta
Kaduille levitetty hiekoitussepeli tarttuu talvirenkaiden lamelleihin.
– Erityisesti kiihdytettäessä hieman voimakkaammin tai tehtäessä nopeita ohjausliikkeitä on enemmän kuin todennäköistä, että lamelleihin tarttunut kivi irtoaa ja sinkoutuu kohti takana ajavaa. Veikkaanpa, että valtaosa autoilijoista on jossain vaiheessa saanut kiveniskun tuulilasiinsa.
Vastaavasti myös auton muut osat ovat alttiita lentäville kiville. Monen auton konepellin etureuna on Vesalaisen mukaan kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä. Yleensä tämä kertoo siitä, että kuljettaja ajaa liian lähellä edellä ajavaa.
– On kuitenkin todettava, että joitakin osumia tulee väistämättä myös hyvällä turvavälillä ajelevien autoihin – erityisesti ohitus- ja liittymistilanteissa.
Vastaavasti kivi voi lentää tuulilasin tai konepellin sijaan valtavalla voimalla maskisäleikön läpi syyläriin ja vaurioittaa sitä.
– Maskipeite vähentää syylärin vahingoittumisriskiä tuntuvasti.
Myös muut jäätymisongelmat vähenevät
Koska maskipeitto estää hyistä ajoviimaa pääsemästä moottoritilaan, vältytään myös muunlaisilta suorilta ja epäsuorilta jäätymisongelmilta varmemmin.
– Esimerkiksi täysin kunnossa olevien automaattivaihteistojen toiminnassa on raportoitu esiintyneen ongelmia kovilla, noin 30 asteen pakkasilla ilman maskipeittoa ajettaessa. Maskipeiton asentamisen jälkeen ongelmat eivät ole enää toistuneet liikuttaessa vastaavissa ääriolosuhteissa, Vesalainen kertoo.
Valitse omaan autoosi sopiva malli
– Suosittelen unohtamaan entisaikojen pahviviritykset ja panostamaan laadukkaaseen, kyseiseen automerkkiin ja -malliin suunniteltuun, maskipeittoon.
Tämän päivän autoissa on valtavasti erilaisia tutka-, kamera- ja tunnistinjärjestelmiä, joiden olemassaolo on huomioitava maskipeittoa ostettaessa ja asennettaessa. Myös saman automallin eri varusteversioihin saattavat olla omanlaisensa maskipeitteet, jos paremmin varustellussa mallissa on esimerkiksi maskiin upotettu etututka, jota alhaisemmassa varustetasossa ei ole. Ostajan on siis syytä olla tarkkana.
Vesalaisen nyrkkisääntö on, että maskipeite tai -peitteet (joissakin autoissa kaksi- tai jopa kolmeosainen) kannattaa asentaa paikoilleen talvirengaskauden alkaessa ja poistaa sen päättyessä.
***
1:03