Lapissa valtatie 21:llä rekkojen ulosajot ovat arkipäivää. Pahimmillaan ulosajoja saattaa yhden päivän aikana sattua jopa kuusi.
Ulosajo-onnettomuudet aiheuttavat erityisesti Kilpisjärven ja Kolarin välillä jopa usean tunnin tiekatkoksia. Esimerkiksi helmikuun puolivälissä rekan ulosajo Ropinsalmen kohdalla aiheutti jopa yhdeksän tuntia kestäneen tiekatkon. Liikenne jumiutuu helposti, koska mahdollisuus kiertotiehen on kyseisellä tieosuudella käytännössä olematon.
Lapin poliisin komisario Eero Vänskän mukaan tänä talvena Kilpisjärven ja Kolarin välisellä tieosuudella on tapahtunut arviolta noin 100 ulosajoa.
– Ongelmana on, ettei tarkkaa tilastoa taida löytyä mistään. Osasta ilmoitetaan hätäkeskukseen ja osasta ei, Vänskä toteaa.
Lapin ELY-keskuksen johtajan Jaakko Ylinampan mukaan valtatie 21:llä välillä Kilpisjärvi-Kolari tapahtuu vuosittain 140–150 ulosajoa. Määrä perustuu viime vuonna julkaistuun selvitykseen, jonka tiedot ovat peräisin vuodelta 2015.
Ulosajajana usein ulkomaalaiset rekat
Valtatie 21 on huonokuntoinen, paikoin hyvin kapea ja mutkainen, minkä vuoksi onnettomuudet ovat tiellä yleisiä. Komisario Vänskän mukaan ulosajaja on usein ulkomaiden kilvissä oleva rekka.
– Pääsääntöisesti ulkomaalaiset rekat ajautuvat penkkaan joko kuljettajan väsymyksen tai vastaantulijoiden väistämisen vuoksi, Vänskä kertoo.
Ylinampa puolestaan arvelee ulosajojen johtuvan osittain siitä, ettei tieolosuhteita tunneta.
– Ulosajoille on varmasti monia syitä, mutta usein ulkomaalaiset rekat eivät tunne talvikelejä ja olosuhteita kovin hyvin, hän toteaa.
Hinausautoja jopa Norjan puolelta
Tiekatkojen purkamisen vaikeus johtuu osittain juuri siitä, että ulosajajat ovat ulkomaalaisia. Hinausautoja saatetaan joutua odottamaan tuntikausia, sillä ojaan ajaneen kuljettajan on otettava ensimmäisenä yhteys työnantajaansa, joka selvittää, mistä hinausauto tilataan. Työantajat saattavat tilata hinausauton kaukaakin.
Matkaa hinausautolle voi tästä syystä kertyä satoja kilometrejä.
– Hinausautot tulevat ympäri Lappia, jopa Norjan puolelta, Vänskä kertoo.
Tilannetta helpottaa kuitenkin ELY:n poliisille myöntämä lupa hankkia hätätilanteissa paikalle hinauspalvelua.
– Tien urakoitsijoiden urakkasopimuksiin kuuluu tien avaus hätätilanteissa. Urakoitsijan kuuluu pitää huoli, että edes toinen tien kaista on auki, Vänskä selventää.
– Urakoitsija kutsutaan paikalle, kun tie on täysin poikki. Urakoitsija voi yrittää periä palvelunhinnan ulosajaneelta, mutta jos ei onnistu, ELY-keskus maksaa hinauspalvelusta, komisario lisää.
Aikaisemmin katkokset tulivat tienkäyttäjille yllätyksenä, mutta viime vuonna vanhempi konstaapeli Olavi Airaksinen perusti Facebookiin Rekat ravissa -ryhmän, jossa ihmiset voivat jakaa tietoa tietilanteesta, Helsingin Sanomat kertoo.
Onnettomuusherkkä tie peruskorjataan
Hinauspalveluhelpotuksen ohella Valtatie 21 tullaan myös korjaamaan. Liikenneviraston 35 miljoonan euron hankkeella tie peruskorjataan. Korjauksen on määrä valmistua syksyllä 2018.
Peruskorjauksessa raskaan liikenteen suosiman tien rakennetta parannetaan ja tietä levennetään. Liikenneviraston tiedotteen mukaan nykyisellään tie on liian kapea, minkä vuoksi todennäköisyys onnettomuuksille on tiellä suuri.
Koko tietä ei kuitenkaan pystytä korjaamaan. Vaaranpaikkoja jää tiehen korjauksen jälkeenkin.
– Tiehen jää huomattavan paljon korjattavia paikkoja. Tällä rahalla ei pystytä laajemmin tekemään, hankkeen projektipäällikkö Keijo Heikkilä liikennevirastosta kertoo.
Valtatie 21:n ongelmista kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.