Suomen tiestöllä on nyt runsaasti routavaurioita, jotka voivat vahingoittaa sinunkin autoasi. Autoliiton mukaan nopeusrajoitusten alentaminen ei ole ratkaisu ongelmaan, vaan tiestön kunnossapitoon tarvitaan ennen kaikkea rahaa.
Ilmojen lauhtumisen myötä tiet ovat täynnä teräväreunaisia routakuoppia ja halkeamia, jotka aiheuttavat helposti rengas- ja vannevaurioita sekä hajottavat iskunvaimentimia ja tukivarsia.
Vaikka tienpitäjän eli pääsääntöisesti valtion tai kunnan voisi kuvitella vastaavan korjauskustannuksista, ei asia ole Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan aivan näin yksiselitteinen.
– Mahdolliseen vahingonkorvausvelvollisuuteen vaikuttaa tapauskohtaisesti se, voidaanko vahingon katsoa aiheutuneen tien virheellisestä hoidosta, puutteellisesta kunnossapidosta tai muista laiminlyönneistä. Tienpitäjä saattaa välttyä korvausvelvollisuudesta esimerkiksi kertomalla routavaurioista liikennemerkillä, Nieminen toteaa.
– Usein huonokuntoisen tien ongelma hoidetaan myös alentamalla nopeusrajoitusta. Se on helppoa ja tienpitäjälle halpaa, mutta tienkäyttäjien kannalta täysin väärä tapa. Kyllä meidän pitää huolehtia, että tiet pysyvät niille suunnitellulla nopeudella ajettavassa kunnossa.
Tiestön huono kunto ei ole mikään uusi asia, vaan korjausvelka kasvaa vuosi toisensa jälkeen. Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä päätyi vuosi sitten julkaistussa loppuraportissa yksimielisesti vaatimaan liikenneverkon rahoitustason nostoa. Nykyinen hallitus sai muutaman viime vuoden aikana korjausvelan kasvun pysähtymään. Tälle vuodelle perustienpidon rahoitusta kuitenkin laskettiin 200 miljoonalla eurolla.
– Tiestön rapistuminen aiheuttaa autojen rikkoutumisten lisäksi valtavia kustannuksia kansantaloudelle muun muassa pidentyneinä matka-aikoina. Samaan aikaan kun esimerkiksi rekkojen maksimipainoja ja -mittoja nostetaan, meillä on enemmän painorajoitettuja siltoja kuin koskaan. Huonokuntoiset tiet ovat myös iso liikenneturvallisuusriski, Nieminen toteaa.
Näin ilmoitat vahingosta
Jos auto rikkoutuu routakuoppaan ajon seurauksena, on vahingosta syytä ilmoittaa heti eteenpäin.
Mikäli tienpinnan vaurio on maantiellä, jossa ELY-keskukset vastaavat tien kunnosta, autoilijan kannattaa olla heti yhteydessä Tienkäyttäjän linjaan (puh. 0200 2100).
Kätevä tapa saada vaivatta yhteys Tienkäyttäjän linjalle ja hoitaa paikannus saman tien, on ladata kännykkään hätänumerosovellus 112 Suomi. Sovelluksen päivystysnumeroiden joukosta löytyy myös tienkäyttäjänlinjan numerot ja sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti paikan sijainnin.
Lue myös: ”Nyt on helle pehmittänyt muutakin kuin jäätelön” – Raumalla paikattiin tietä valtavilla kivenlohkareilla
Jos vaurio on kunnan tai kaupungin katuverkolla, korvausvaatimus esitetään kunnalle tai kaupungille. Silloin, jos vauriot ovat suuria tai vahingosta aiheutuu henkilövahinkoja, pitää siitä ilmoittaa myös poliisille.
– Routakuopista, tien puutteellisesta kunnossapidosta ja muista liikennettä vaarantavista ongelmista tiestöllä voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjaan, vaikka auto ei olisikaan vaurioitunut, Nieminen neuvoo.
ELY-keskuksen ohjeet korvaushakemuksen täyttämiseen ja tarvittaviin liitteisiin löytyvät osoitteesta ely-keskus.fi/web/ely/vahingonkorvaukset.
– Olennaista on vahinkopaikan ja aiheutuneiden vaurioiden kuvaaminen mahdollisimman huolellisesti heti vahingon satuttua. Myös tapahtumapaikan sijainti ja kellonaika on syytä kirjata ylös. Mikäli tapauksella on silminnäkijöitä, kannattaa heiltä pyytää lausunnot ja yhteystiedot, Nieminen sanoo.
Lähde: Autoliitto