Keskustelu rengaspaineiden tai ulkoisten tekijöiden vaikutuksista Azerbaidzhanin F1-kisan renkaiden räjähtämisiin ei vieläkään mahdu keskeyttämään joutuneen Max Verstappenin ymmärrykseen.
Rengasvalmistaja Pirelli kertoi tuoreeltaan Bakun katuratakisan jälkeen, että se oli havainnut viiltojälkiä kisassa käytetyissä takarenkaissa, mikä yhtiön mukaan viittasi radalla tulleeseen ulkoisen tekijän vaikutukseen.
Ranskaan tultaessa ääni olikin muuttunut kellossa. Nyt Pirelli epäilikin Red Bullin laittaneen renkaisiin liian matalat ilmanpaineet, mikä aiheutti kumin puhkeamisen ennen Pirellin antamaa suositusta renkaalla ajettavista kierroksista.
Verstappenin lisäksi sama tapahtui Aston Martinin Lance Strollille. Red Bull -kuski oli tuoreeltaan kriittinen Pirellin selitystä kohtaan ja totesi, ettei yhtiö tule missään nimessä myöntämään, että vika olisi sen renkaiden rakenteissa.
Hän ihmettelee edelleen Pirellin selvitystä.
– Olen tietysti tyytyväinen siitä, että asiaa valvotaan paremmin, mutta en ole vieläkään tyytyväinen selitykseen, jonka saimme Bakussa, koska se on täysin selvää, Verstappen kommentoi lauantaina.
– Minä tiedän, mitä tapahtui. Talli tietää, mitä tapahtui. Sen takia oli aika hämmentävää, mitä he toivat ilmi.
– Elämä kuitenkin jatkuu. Ehkä voimme jatkossa olla turvassa autossa ilman, että mitään tapahtuu, Verstappen jatkoi.
Hamilton ihmettelee purnausta
Mercedes-kuski Lewis Hamilton puolestaan kummasteli, miksi Red Bullia ei rangaistu, jos sen kerran todettiin jättäneen renkaansa alle Pirellin suosittelemien ilmanpaineiden. Hänen mukaansa Ranskassa käyty palaveri rengaspaineista oli tarpeeton.
– Minulle ei ollut mitään ongelmia sen kanssa, mitä palaverissa sanottiin. Kuten sanoin aiemmin, olin yllättynyt siitä, että asiat vaativat selvitystä, koska minusta kaikki oli selvää, mutta selvästi se ei ollutkaan, Hamilton pyöritteli.
– Olen kiitollinen siitä, että FIA on selventänyt niitä askeleita, joita täytyy ottaa. Kuulin, että myös valvontaa parannetaan, joten sen enempää emme voi pyytää.
Koko aika-ajon kärkikolmikko oli yhtä mieltä siitä, ettei rengaspaineiden tiukempi valvonta iske mihinkään talliin muita enempää.
– Siinä vain ajetaan käytännössä korkeammilla rengaspaineilla, jolloin pitoa on vähemmän, mutta se on tietysti sama kaikille. En usko, että se oikeasti satuttaa yhtä tiimiä enemmän kuin muita, Verstappen kommentoi.
Hamilton ennustaa ongelman vain pahenevan
Hamiltonilla oli kuitenkin sanansa sanottavana tämän hetken ongelmasta Pirellin renkaita koskien. Koko tapahtumaketjulla on olemassa taustansa.
– Nämä ilmanpaineet ovat kovempia kuin mitä meillä on koskaan ollut. Niistä tulee huomisessa kisassa superkorkeat, Hamilton ennakoi.
Ongelmat ovat mestarikuskin mukaan vain pahenemassa. F1-autojen kehitys aiheuttaa Pirellille yhä enemmän päänvaivaa. Autojen aerodynamiikkaa karsittiin jo tähän kauteen tultaessa, koska autojen mutkanopeudet ja sitä kautta renkaisiin kohdistuva rasitus alkoivat jo käydä vaarallisiksi.
– Autoista tulee koko ajan painavampia. En tiedä, kuka sellaisesta päättää. Siitä tulee mahdollisesti vielä pahempaa ensi vuonna, kun yhä painavammat autot antavat kovaa painetta Pirellille, Hamilton ennusti.
– Ehkä meidän täytyy tulevaisuudessa palata välitankkauksiin, jotta autot eivät olisi niin painavia. Turvallisuuden kannalta se voisi olla hyvä juttu, hän lisäsi.