Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."

Petteri Orpon (kok.) hallitus on syytämässä satoja miljoonia Orpon kotiseudun ratahankkeeseen. Turkulaisen pääministerin hallitusohjelmassa sovittiin muun muassa Turun tunnin junan toteuttamista. Lisäksi länsirannikolle on luvassa investointeja.

Turun tunnin juna -hankkeeseen kuuluisi hallituksen ohjelman mukaan Espoon ja Salon välisen oikoradan rakentaminen sekä Salon ja Kupittaan välin parantaminen.

Rakentamisen on määrä käynnistyä Espoo–Lohja- ja Salo–Kupittaa-yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu pääomittamaan rahoitusta kokoavaa yhtiötä, jonka osakkaina voivat valtion lisäksi olla kunnat.

Hankkeen kustannuksiksi on hallitusohjelmaan kirjattu 460 miljoonaa euroa.

Maakuntajohtaja mielissään

Varsinais-Suomen liiton toimitusjohtaja Kari Häkämies otti tiedon Turun tunnin junasta ilolla vastaan. Hänen mukaansa kyseessä on ollut seudun ykköshanke viime vuosina.

– On selvää, että elinkeinoelämä on tyytyväinen. Karjaan kautta kulkeva rantarata on ollut niin heikkokuntoinen viime vuodet, ettei matkustaja ole voinut luottaa siihen, jos on ollut jokin tärkeä meno. 

– Tunnin junan myötä siirrytään aikakauteen, että kuka tahansa matkustaja voi luottaa siihen, että on ajoissa perillä ja nopeammin.

Häkämies ei lähde arvailemaan tässä vaiheessa, milloin tunnin juna voisi suhahtaa pääkaupungista Turkuun. Maakuntajohtaja muistuttaa, että tämän kaltaiset raidehankkeet vievät aina vuosia.

– Turun ratapihalla työtä tehdään jo ja niin kutsuttua Espoon kaupunkirataa toisessa päässä, eli kyllä tässä jo työn touhussa ollaan.

Espoon kaupunkiradan on määrä valmistua vuonna 2028.

Käyttikö tuleva pääministeri Orpo vaikutusvaltaansa kotiseutunsa hyväksi?

– Jokaisella pääministerillä on vaikutusvaltaa, mutta eihän tämä ole mikään turkulainen hanke, vaan koskee koko Suomea.

– Kaikkeen sisältyy irvailua, mutta monet kommentoijat eivät ole perehtyneet kokonaisuuteen, että tämä maksaa saman verran kuin jos yksiraiteinen rantarata tehtäisiin kaksiraiteiseksi.

Häkämies muistuttaa myös siitä, että Suomi suuntautuu voimakkaasti länteen, eikä tällä hetkellä kukaan puhu enää esimerkiksi ratayhteyksistä Pietariin.

Myös päärataan satsataan

Hallitusohjelmassa sovittiin yhteensä neljän miljardin euron määräaikaisesta investointiohjelmasta, johon sisältyy paljon muitakin infra- ja liikennehankkeita.

Pääradan osalta tarkoituksena on parantaa Helsingin ja Tampereen väliä. Lisäksi suunnitelmiin kuuluu Oulun ja Limingan välisen kaksoisraiteen rakentaminen. Tornion ja Kolarin välinen rataosuus puolestaan sähköistetään.

Edellä mainittuihin ratahankkeisiin on hallitusohjelmassa hyvitetty reilut puoli miljardia euroa.

Lisäksi Savonradalla Kouvolan ja Kuopion välisen rataosuuden nopeutta ja kapasiteettia aiotaan kasvattaa. Tähän on varattu 50 miljoonaa euroa.

Lentoradan suunniteluun on puolestaan varattu 43 miljoonaa. Lentorata olisi uusi ratayhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle, joka tarjoaisi suoran yhteyden kaukojuniin. 

Niin kutsutun Karjalanradan kehittämiseen on luvassa 215 miljoonaa. Rahat menisivät Luumäen ja Imatran välisen osuuden kehittämiseen.

Rantaradan elinvoimaisuus varmistetaan perusparannuksella. Tähän on hallitusohjelmassa kirjattu 80 miljoonan budjetti.

Loviisa–Lahti-ratayhteys perusparannetaan. Tämän hankkeen määrärahoja ei ole eritelty hallitusohjelmassa.

Sen sijaan Helsingin ja Tampereen välisen Suomi-radan valmistelu keskeytetään. Tampere ei siis ole näillä näkymin saamassa nykyistä nopeampaa junayhteyttä pääkaupunkiin.

Rapistuvat tiet luupin alle

Ratahankkeiden lisäksi hallitus aikoo toteuttaa lähes kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelman. Väyläverkon kehittämiseen ja korjausvelan kasvun torjumiseen panostetaan yhteensä noin 1,6 miljardia euroa.

Paketilla toteutetaan muun muassa valtatien 5 parannus välillä Leppävirta-Kuopio sekä Nelostien kehittämistä Keski-Suomen alueella. 

Lisäksi hallituksen investointipaketin sisältä toteutetaan investointeja, joilla edistetään länsirannikon kilpailukykyä ja kasvua.

Tarkka sisältö ei ole vielä selvillä, mutta Kari Häkämies uskoo, että valtiolta saattaisi tulla rahaa Raision ja Naantalin välisen tieyhteyden parantamiseen.

Välillä on Häkämiehen mukaan käynnissä paheneva rekkaralli, joka synnyttää ruuhkia. Länsirannikon suunnitelmia ei ole avattu tarkemmin.

Lue myös:

    Uusimmat