Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Mitä kuljettajan pitää ottaa huomioon, jos hän hyppää itselleen vieraan auton rattiin?
Vastaus: Koeajo, kaverin auton kokeileminen, vuokraus, lainaus tai joku muu – oli syy mikä tahansa, on tärkeää selvittää ja sopia tietyt asiat ennen kuin hyppää itselleen vieraan auton rattiin.
Lue myös: Hirvittääkö isolla vuokrapakulla ajaminen? Pärjäät hienosti, jos muistat nämä ratin takana
Pelkkä ajo-oikeus ei yksistään takaa sitä, että kuljettaja suoriutuu kyseisen ajoneuvon kanssa turvallisesti liikenteessä. Esimerkiksi osa B-kortilla ajettavista pakettiautoista on varsin isokokoisia ja niiden ajaminen vastaa enemmän kuorma- kuin henkilöautolla ajamista. Tällöin on tärkeää, että kuljettaja tiedostaa kyseisen auton erityispiirteet, liikeradat ja tilantarpeen.
Vakuutukset ja muut pelisäännöt
Vaikka kuljettaja olisi kuinka kokenut tahansa, voi vahinko sattua. On tärkeää, että pelisäännöt on sovittu etukäteen, riippumatta siitä, onko kyse auton koeajosta, vuokraamisesta, lainaamisesta vai jostain muusta.
Olisi hyvä, jos sopimuksesta olisi mustaa valkealla, kuten sähköposti tai molempien allekirjoittama sopimuspaperi. Sopimuksessa tulisi määritellä vakuutusten kattavuus sekä kuljettajan korvausvelvollisuus ja korvaussumma (omavastuu tms.) mahdollisessa vahinkotilanteessa.
Henkilökohtaisesti en uskalla ajaa vieraiden autoja, joissa ei ole täyskolarivakuutusta.
Osapuolten tulisi tutkia yhdessä ja merkitä ylös auton virheettömyys tai virheet (siis kolhut, naarmut, kiveniskemät tuulilasissa yms.) sekä luovutushetkellä että autoa palautettaessa.
Mikäli on tarkoitus ajaa ulkomaille, on syytä ottaa mukaan omistajan tekemä valtakirja, jolla kuljettaja pystyy osoittamaan, että hänellä on lupa auton maastavientiin.
Tarkkana tankatessa
Autoa tankatessa on syytä olla huolellinen. Pääsääntöisesti auton käyttämä polttoainelaatu on merkitty polttoaineen täyttöaukon luukun sisäpuolelle tai tankin korkkiin. Itse tarkastan aina autoa tankatessani, että sekä polttoainepistoolissa että täyttöluukussa on sama merkintä – siis siitä riippumatta, olenko tankkaamassa tuttua vai vierasta autoa. Näin välttyy varmimmin virhetankkauksilta.
Oma haasteensa saattaa olla tankkaaminen ulkomailla. Aina ei vuokra-auton tankinkorkista tai polttoainetankin täyttöluukusta löydykään mainintaa auton käyttämästä polttoaineesta. Tällöin auttaa, jos on muistanut varmistaa oikean polttoainelaadun jo vuokraamosta autoa noutaessaan. Joskus näkee, että polttoainelaatu on merkitty myös vuokra-auton avaimenperään.
Kitkat vai nastat – ja missä kunnossa?
Kuljettajan on syytä vilkaista, mitkä renkaat autossa on alla. Syksyllä tai keväällä autossa voi olla jopa keliin sopimattomat renkaat, jos talvirenkaiden alle laittoa on syksyllä yritetty lykätä tai pois ottoa keväällä kiirehtiä.
Myös se, onko autossa nasta- vai kitkarenkaat, on kuljettajalle olennainen tieto. Liukkaat kitkarenkaat yllättävät helposti nastarenkaisiin tottuneen kuljettajan jäisellä pinnalla. Vastaavasti myös renkaiden kunnolla on olennainen vaikutus auton hallintaan.
Renkaiden lisäksi mahdollisten äkkitilanteiden varalle on olennaista selvittää, ovatko autossa ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Mikäli ovat, edellytetään kuljettajalta tietyissä tilanteissa erilaista toimintaa kuin silloin, jos niitä ei ole.
Valojen toimintaperiaate ja hallintalaitteet
Nykyään valtaosassa uusia autoja on niin sanotut päiväajovalot. Päiväajovaloilla ajettaessa eivät auton takavalot välttämättä pala ollenkaan. Kuljettajan tulisikin varmistaa, mihin asentoon auton valokatkaisija tulee kääntää, jotta takavalot varmasti palavat yhdessä ajovalojen kanssa.
Ennen ajoon lähtöä on syytä perehtyä myös siihen, miten kauko-, sumu- ja pysäköintivalot kytketään päälle ja pois. Myös muiden peruslaitteiden, kuten pyyhkijöiden, pesimien ja eri lämmittimien käyttö on syytä harjoitella jo ennen ajoon lähtöä. Näin esimerkiksi lasien huurtuminen ajon aikana pystytään estämään ilman, että huomio karkaa pois olennaisesta – liikenteestä.
Ajoasennolla on merkitystä
Vielä ennen liikkeellelähtöä on tärkeää säätää ajoasento huolellisesti. Eri autojen istuimien säätömahdollisuudet ja säädöt yleensä eroavat jonkin verran toisistaan. Tyypillisesti säädettävissä ovat istuimen korkeus, etäisyys polkimiin, selkänojan kaltevuus, ristiselän tuki ja pääntuki.
Sama koskee ohjauspyörän säätöjä. Useimmissa nykyajan autoissa ohjauspyörä on säädettävissä paitsi korkeus – myös syvyyssuunnassa.
Kun ajoasento on oikein säädetty, onnistuu auton hallinta kurottelematta, näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja onnettomuuteen jouduttaessa turvalaitteet toimivat suunnitellusti.
Lue myös: Miksei Suomessa ole nollatoleranssia päihtyneenä ajamisen suhteen?