Mercedes on hallinnut F1-sarjaa koko hybridiajan eli vuodesta 2014 lähtien. Tällä kaudella saksalaistalli on ollut vaikeuksissa erityisesti Red Bullia vastaan. Valtteri Bottaksen mukaan Mercedeksellä on ollut omia ongelmia niin auton pidon kuin Pirellin renkaiden kanssa.
Mercedeksen vaikeudet ovat nousseet isosti esille erityisesti viime viikkojen aikana. Red Bullin kuskit kun ovat voittaneet neljä edellistä kisaa.
Samaan aikaan Max Verstappen on karannut kuljettajien MM-sarjassa 18 pisteen etumatkalle Lewis Hamiltoniin nähden. Valmistajien sarjassa Red Bullilla on peräti 40 pisteen kaula.
Valtteri Bottaksen mukaan Mercedeksen vaikeudet liittyvät muun muassa sen auton ajettavuuteen.
– Isoin juttu tuli sääntömuutoksista. Ne vaikuttivat erityisesti auton pohjaan ja takaosaan. Muutosten johdosta meidän autostamme katosi aika paljon pitoa. Ja kun pitoa ei ole, niin auto luistelee ja käyttäytyy eri tavalla mutkissa, Bottas avaa haasteita MTV Urheilulle.
F1:n ja kansainvälisen autoliiton FIA:n tekemät sääntömuutokset kohdistuivat auton pohjalevyyn ja takarenkaiden edessä oleviin ilmanohjaimiin. Muutosten myötä autojen takapäätä kavennettiin merkittävästi aiemmasta.
– Jo sitä varten, että saamme hyvän ja stabiilin fiiliksen autoomme – olemme joutuneet muuttamaan säätöjä. Opimme autosta koko ajan lisää ja lisää, Bottas sanoo.
LUE MYÖS: Mercedes-pomo tiputti sokki-ilmoituksen tallin F1-autosta – Valtteri Bottas avaa, mitä se tarkalleen tarkoitti
Toinen murhe on liittynyt renkaisiin.
– Ne ovat täysin erilaiset viime vuoteen verrattuna. Aina kun mennään eri kisoihin, tulee ennusteet, että miten renkaiden pitäisi kestää. Mutta ikinä ei tiedä, että miten ne loppupeleissä kestävät. Ne ovat arvioita ja arviot ovat pettäneet välillä aika pahasti, Bottas pohtii.
– Nykyrenkailla operoiminen on vähän hankalampaa kuin aiemmilla. Varsinkin eturenkailla – niissä on vähemmän pitoa. Se muuttaa niiden käyttäytymistä, Bottas kuvailee.