Ferrarin voimayksikköönsä tekemät poikkeukselliset ratkaisut herättivät kummastusta viime kaudellakin, ja taas italialaistiimin tekemisistä on tullut kyselyitä Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, mutta niihin ei jostain syystä ole vastattu.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Singaporen GP suorana 20.-22.9.
Su: Singaporen GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonin likainen temppu Valtteri Bottasta kohtaan rikkoi Mercedeksen sisäistä sopimusta: ”Joku kuri ja järjestys pitää olla”
Ferrari on alkukauden pahan takamatkansa jälkeen tehnyt jättiharppauksen varsinkin suoranopeuksiensa osalta. Tiimin viimeisin moottoripäivitys jätti jopa tehopuolella aiemmin dominoineen Mercedeksen taakseen.
Charles Leclercin kahden kisavoiton ja kolmen peräkkäisen paalupaikan myötä on selvää, että Ferrari on keksinyt jälleen jotain, mitä muut eivät ole tajunneet.
– Itse asiassa siitä on ollut nyt aika paljon polemiikkia täällä, kertoo C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen Singaporen kisavarikolla.
– Ehkä kummallisinta siinä koko hommassa on, että muille talleille ei ole oikein vastattu selkeästi, että onko siellä jotain erilaista tai ei, hän lisää.
Kilpailijat ovat lähestyneet FIA:n teknistä osastoa kysymyksillä, mutta toistaiseksi tiimit eivät ilmeisesti ole pystyneet paikantamaan, mistä Ferrari on tällä kertaa kaivanut lisätehoja.
Viime kaudella italialaistiimi onnistui hakemaan voimaa jakamalla akkunsa kahteen osaan, jolloin se pystyi vapauttamaan suorilla enemmän hevosvoimia – FIA:n mukaan täysin laillisin keinoin.
– Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Ferrari olisi löytänyt näitä porsaanreikiä, ja se on äärimmäisen hyvä siinä. Eli miten pystytään tekemään asioita sääntöjen puitteissa, mutta vähän kuitenkin siellä harmaalla alueella, Oikarinen kertoo.
– Prosessihan menee niin, että jos tiimit epäilevät jotain, ne kirjoittavat kyselyn FIA:lle, että olisiko sääntöjen puitteissa mahdollista tehdä näin, mutta kirjoittaa se niin, että se olisi mahdollisimman laitonta.
– Sitten, jos FIA:lta tulee ei-vastaus, se kerrotaan kaikille talleille, mutta jos sieltä tulee kyllä-vastaus, se menee vain sille tiimille, joka on kysellyt ja tietysti silloin se etu on heillä, Oikarinen taustoittaa.
Tässä tapauksessa vastausta ei kuitenkaan ole kuulunut, joten tallien arvailut Ferrarin kikasta eivät välttämättä ole osuneet maaliin.
– Muille tiimeille ei ole oikein vastattu, ja se on vähän salamyhkäistä, koska FIA:n kuitenkin pitäisi vastata joo tai ei, että saako asioita tehdä. Muut tiimit ihmettelevät nyt, että kuinka Ferrari pystyy näillä pitkillä suorilla ja nopeilla osuuksilla saamaan lisävauhtia autoon niin paljon enemmän kuin kukaan muu.