Madridin teknillisessä yliopistossa on kehitetty mobiilipeli, joka hyödyntää joukkoälyä ja pelillistämistä malarian tunnistuksessa. Pelin avulla on jo tunnistettu puolitoista miljoonaa loista ja pelaajia löytyy ympäri maailmaa.
Malariaspot-pelissä tunnistetaan malarialoisia aidoista, digitoiduista verinäytteistä. Pelin kehittäjä, tohtori Miguel Luengo-Oroz sai idean pelille työskennellessään YK:ssa erilaisten kansainvälisten terveydenhuollon haasteiden parissa.
Luengo-Oroz kiinnitti huomiota siihen, miten haastavaa ja manuaalista työtä malarian toteaminen on.
– Malarialoisten tunnistaminen ja laskeminen kestää laboratorio-olosuhteissa jopa puoli tuntia. Maailmassa ei riitä tarpeeksi asiantuntijoita toteamaan kaikkia tapauksia, Luengo-Oroz kertoo.
Seurauksena syntyi Malariaspot-peli, jossa pelaajalla on minuutti aikaa havaita malarialoiset oikeasta, digitoidusta verinäytteestä. Peli on saatavilla mobiililaitteille ja tietokoneille.
Pelillä on yli 100 000 pelaajaa sadassa maassa ja tulokset ovat lupaavia. Malariaspot on nopeuttanut malarian diagnosointia merkittävästi.
Lukuisat pelaajat pystyvät käsittelemään tekoälyn avustuksella yhden näytteen yhtä tarkasti kuin ammattilainen, mutta nopeammin.
Luengo-Oroz kertoo, että kollektiivisen diagnoosin tekeminen videopelin avustuksella täytyy nyt arvioida lääketieteellisestä kulmasta. Mosambikilainen klinikka tekeekin nyt yhteistyötä pelinkehittäjien kanssa etädiagnoosien tuottamiseksi.
Pelin teknisestä alustasta vastaa Amazon Web Services, joka on tukenut pelin toteuttamista AWS Research Grants -apurahaohjelman kautta. Ohjelmassa opiskelijat, tutkijat ja opettajat voivat siirtää toimintansa Amazonin pilvipalveluun.
Lähde: Amazon Web Services