F1:ssä Valtteri Bottaksen edustama Mercedes on pienimuotoisen myrskyn keskellä. Erityisesti saksalaisyhtiön moottorit ovat nyt tikunnokassa. Niiden luotettavuus rakoilee pahemman kerran, mutta samalla Mercedeksen vauhti on kuin toiselta planeetalta. Saksalaistallin pomo Toto Wolff murahti, kun häneltä kysyttiin esillä olevista väitteistä.
Mercedes häikäisi Yhdysvaltojen GP:n ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa, kun kärkiajan tehnyt Valtteri Bottas jätti ensimmäisen ei-Mercedes-kuskin lähes sekunnin päähän.
RAPORTTI: Valtteri Bottas aloitti terävästi – Kimi Räikkönen lupaavassa vauhdissa
Bottakselle viikonlopun avaus tuotti kaksijakoista viestiä. Mercedeksen vauhti oli ylivertaista, mutta samalla sen luotettavuusongelmat nostivat taas päätään.
Suomalaiskuskille lätkäistään viiden lähtöruudun rangaistus sunnuntain kisaan. Mercedes kun asensi Bottakselle jo kauden kuudennen polttomoottorin.
Mercedeksen luotettavuusongelmat ovat nostaneet päätään viime aikoina. Ne ovat herättäneet kummastusta F1-varikolla.
– Meillä on ollut, valitettavasti, kauden puolesta välistä lähtien luotettavuusongelmia, joita on tullut vain lisää ja lisää, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff myöntää.
– Ymmärrämme yhä paremmin ja paremmin, että mistä on kyse. Mutta meidän moottoreidemme luotettavuus ei ole lainkaan siellä, missä sen pitäisi olla. Keskeyttämisriski on suuri.
Wolff ei lainkaan ilahtunut siitä, miten Mercedes on päätynyt salaliittoteorioiden kohteeksi. Mercedeksen hurja suoravauhti on herättänyt jos jonkinlaisia väitteitä. Niitä on jaeltu muun muassa saksalaistallin kovimman kilpakumppanin Red Bullin leiristä.
Joku taho on puhunut moottoreihin tehdystä kehitystyöstä. Toinen taas on puhunut auton lattian innovaatioista, joiden avulla Mercedes on saanut lisää vauhtia.
LISÄÄ AIHEESTA: Mercedeksen toiminta nostatti kulmakarvoja Red Bull -leirissä – Ossi Oikarinen tyrmää tallipomon väitteet: "Sitä ei yksikään tiimi pysty ottamaan irti"
– Ilmoilla on paljon hevonpaskaa, Wolff murahti.
Mercedes-pomon mukaan suurin ero esimerkiksi Red Bulliin tulee nopeissa mutkissa, joissa saksalaistallin auto toimii paremmin kuin energiajuomayhtiön vastaavat.
Wolffin mukaan tuoreimmat rangaistukset ovat haastavia ja inhottavia, sillä pudotusten jälkeen ylöspäin nouseminen ei ole mitenkään kirkossa kuulutettua.
– Jos tippuu esimerkiksi viisi sijaa ja vaikka on paalulla, niin elämä menee silti vaikeaksi. Kärkeen nouseminen ei ole mitenkään helppoa, Wolff muistutti.