Mitä Mercedes saa uudelta pomoltaan? – "Kädenjälki näkyy kauden puolivälissä"

James Allison
James AllisonGetty
Julkaistu 17.02.2017 08:40
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-kärkitallien useat avainhenkilöiden vaihdokset alkavat näkyä toden teolla vasta pian starttaavan kauden puolivälistä alkaen, uskoo MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.

Torstaina saatiin odotettu vahvistus entisen Ferrarin teknisen johtajan, James Allisonin siirrosta mestaritalli Mercedekselle. Valtteri Bottaksen edustaman saksalaistiimin entinen tekniikkapomo Paddy Lowe on puolestaan siirtymässä myöhemmin talvella isoon rooliin Williamsille, joka on kiinnittänyt aiemmin Ferrarin rengasspesialistin Antonio Spagnolon ja nyt myös aerodynamiikkapomo Dirk de Beerin.

– Mercedeksen kannalta James Allison on yksi parhaista ja kokeneimmista teknisistä johtajista. Tietysti jos tuollainen kaveri on vapaana ja Mercedeksellä on budjettia, niin miksei, Oikarinen pohtii.

Raa’asti kategorisoiden Allison tunnetaan formula ykkösissä aerodynamiikkamiehenä ja Lowe elektroniikkanerona, mutta Oikarisen mukaan näin isossa asemassa kukaan ei ole vain yhden osa-alueen osaaja.

– Se on vähän sama kuin katsoisi ihmisten koulutusta. Jos olet käynyt koulun jollakin alalla, sillä on hyvin vähän merkitystä, kun olet ollut 20 vuotta töissä ja tuollaisessa johtavassa asemassa, Oikarinen sanoo.

– Jos Lowella on kokemusta elektroniikasta ja Allisonilla aerodynamiikasta, niin kyllä he ovat oppineet riittävästi muistakin asioista. Heidän hommanaan on hallita kokonaisuutta ja se on se pointti tuossa duunissa eikä se, että osaavatko he hirveän hyvin vaikka aerodynamiikan.

Oikarinen tietää Allisonin hyvin organisaation johtamisen taitavaksi mieheksi. Britillä on hyvä kokonaiskuva tärkeästä autonrakennusprosessista, mutta mitä Allison voi tuoda kolminkertaisen mestarin pöytään, kun kauden alku on jo nurkan takana.

– Vuoden 2017 autothan on jo tehty. Ne on jo käynnistetty ja ne ovat valmiita radalle. Siinä suhteessa Allisonin kädenjälki näkyy vasta kauden puolivälistä eteenpäin, kun uusia kehityspäivityksiä tulee, Oikarinen näkee.

– Toki hän osaa ratkoa ongelmiakin, jos testeissä jotain sellaisia tulee. Uskon kyllä, että Mersulla on niin vahva organisaatio, etteivät he istu siellä varikolla sormi suussa ja ajattele, että mitäs nyt tehdään.

F1-kauden ensimmäiset talvitestit starttaavat maanantaina 27. helmikuuta Barcelonan radalla.

Tuoreimmat aiheesta

F1