Mitä pihassa oleva auto kertoo omistajastaan? "Auto on lopulta tunteellinen sitoumus"

Ihmiset haluavat valita autonsa asiaperustein, mutta professorin mukaan ei tarvitse tuijottaa pelkästään teknisiä ominaisuuksia, vaan brändien voi antaa toimia oppaana.

Mitä pihalla seisovan auton merkki kertoo sen omistajan identiteetistä? Huomenta Suomen lähetyksessä asiasta olivat keskustelemassa Aalto-yliopiston professori Pekka Mattila, sekä juontaja ja kouluttaja Marianne Harjula. Koko keskustelun voit katsoa pääkuvan videolta.

Ihminen haluaa tehdä valinnat järkiperustein

Harjulan perheeseen oltiin hankittu juuri edellisenä päivänä uusi mersu, jonka valintakriteerinä oli varsinkin se, että auto olisi turvallinen.

– Jos ajattelee funktionaalisesti, turvallisuus on jo vakiovaruste kaikissa autoissa, mutta kuluttajina me haluamme aina jonkin ”järkevän” syyn siihen ostokseen, Mattila toteaa naurahtaen.

Mattilan mukaan kaikki ihmiset haluavat olla pääsääntöisesti fiksuja ihmisiä, jotka tekevät päätökset asiaperustein.

– Silloin me kyllä löydämme ne perusteet ja jonkin järkevän syyn ostopäätökselle, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan fiksu brändi antaa ihmisille paljonkin mielikuvia ja myös järkisyitä juuri heidän autonsa valintaan, vaikka ne todelliset syyt olisivatkin enemmän tunnepohjaisia.

Auto heijastaa omaa identiteettiä

– Auto on sellainen kauhean konkreettinen todiste siitä, mitä me olemme ja mitä me edustamme. Se on tavallaan selkeämpi, kuin vaikkapa asuinalue tai harrastukset, Mattila toteaa.

Lähetyksessä pohdittiin sitä, mitä Harjulan tuore autohankinta kertoo hänen identiteetistään. Harjulan mukaan auton, kuten muidenkin hankintojen pitää tuntua omanlaiseltaan.

– Itse kun teen tällaista työtä, missä liikun paljon ympäri Suomea esiintymässä, niin kyllä se (auto) tavallaan tuo luottamusta siihen omaan tekemiseen ja heijastaa sitä omaa identiteettiä, Harjula toteaa.

Brändi on opas auton valintaan

Myös brändiuskollisuus kertoo Mattilan mukaan ihmisen identiteetistä.

– Se kertoo hyvin paljon siitä, että auto on lopulta tunteellinen sitoumus. Se on sellainen valinta, jota punnitaan paljon – ja kuten muissakin elämänvalinnoissa, ihmiset tuppaavat olemaan aika pitkäjänteisiä, Mattila kommentoi.

Brändin saa Mattilan mukaan ehdottomasti antaa vaikuttaa auton ostospäätökseen.

– Meidän elämä olisi kauhean hankalaa, jos miettisimme pelkästään teknisten ominaisuuksien kautta. Brändi on tietynlainen opastin, Mattila sanoo.

– Eri vaiheessa elämää erilaiset valinnat tuntuvat luontevilta, tässä on sama kuin kaikessa kuluttajakäyttäytymisessä: Jotkut ostavat samaa leipää vuosikymmenet, ja toiset kokeilevat kaikkea uutta, Mattila summaa.

Lue myös:

    Uusimmat