Haastattelimme MaaS Global -yhtiön perustajaa ja toimitusjohtajaa Sampo Hietasta. Kysyimme häneltä peruskysymyksiä liikkumisen mullistajaksi mainostetusta palvelusta, MaaSista. Kysyimme esimerkiksi miten se helpottaa kansalaisten arkea tai onko se rahallisesti järkevämpi kuin muut liikkumisen vaihtoehdot.
Miten tavallinen suomalainen voi hyödyntää MaaS-palveluita arjessaan?
– MaaS – Mobility as a Service, liikkuminen palveluna – on uudenlainen liikkumista mullistava konsepti, joka tuo helpotusta tavalliseen arkiliikkumiseen ja viikonlopun vapaa-ajan reissuihin. Konseptin ideana on tuoda yhteen erilaiset liikkumisen palvelut, kuten taksit, joukkoliikenne, autoiluun liittyvät palvelut, kuten esimerkiksi vuokra-autot ja yhteiskäyttöautopalvelut sekä kaupunkipyörät. Konseptin ideaa toteuttaa suomalainen start up -yhtiömme MaaS Global, joka tarjoaa Whim-kännykkäsovelluksensa kautta kiinteään kuukausihintaan muun muassa Helsingin seudun joukkoliikenteen, taksit sekä vuokra-autot.
Miksi MaaS on parempi, kuin nykyiset liikkumisen mallit?
– Nykyliikkujat joutuvat usein valikoimaan joko oman auton tai joukkoliikenteen kuukausikortin väliltä. Tämän päälle monelle tulee kustannuksia satunnaisista taksimatkoista. Silti oma auto seisoo suurimman osan ajasta parkkipaikalla joko kotona tai maksullisissa parkkihalleissa. Entä, jos saisitkin mahdollisuuden käyttää autoa aina tarvittaessa – joko itse ajaen tai taksin takapenkillä, vaihtaa milloin tahansa julkiseen liikenteeseen ja halutessasi saisit helpon pääsyn kokeilemaan myös uusia liikkumispalveluita, kuten kaupunkipyöriä tai yhteiskäyttöautoja?
– Kiinteä kuukausihinta takaa pääsyn näihin kaikkiin, mutta antaa silti vapauden valita, mitä eri kulkumuotoja käytät juuri nyt, viikon päästä tai ensi kuussa – et siis sitoudu yhteen kulkumuotoon, vaan voit käyttää niitä kaikkia aina sen hetkisen tarpeen mukaan.
– Tulevaisuudessa sovelluksen käyttäjät voivat luottaa, että palvelu toimii myös ulkomailla. Esimerkiksi Tallinnan viikonloppulomalla matkaan voisi sisältyä taksimatka kotimaassa laivaterminaaliin, Tallinnan risteily ja rajaton taksinkäyttöoikeus kohdemaassa. Neuvotteluja käydään jo aktiivisesti monen maan kanssa ja kiinnostus on valtavaa.
Tuoko MaaS säästöä tavalliselle ihmiselle ja kuinka paljon? Autoilija ja joukkoliikenteen käyttäjä esimerkkeinä.
– Kukin liikkuja, olipa kyseessä autoilija tai joukkoliikenteen käyttäjä, joutuu satunnaisesti käyttämään jotain muuta kulkuvälinettä vakiokulkumuotojensa päälle. Esimerkiksi kiireessä, lentokentälle siirtyessä tai viikonloppuillan päätteeksi saatat hypätä taksiin tai siirtyessä kaupungista toiseen, saatat päätyä ostamaan junalipun tai lipun kaukoliikenteen bussiin. Erilaisia palveluita käyttäjä hyödyntää erilaisten mobiilisovellusten ja verkkosivujen kautta, toisinaan myös ostamalla lippunsa lipputiskiltä. Ja kun kuluttaja ostaa kaikki liikkumisen palvelut eri luukulta, myös liikkumiseen käytetty rahamäärä hämärtyy – sama on yksityisauton kanssa. Hintojen, erilaisten palvelujen ja aikataulujen vertailuun kuluu paljon aikaa ja tämän lisäksi lipun ostaminen tapahtuu usein vielä jonkun toisen palvelimen kautta. Kuluttajalle ei ole tätä ennen ollut tarjolla kaiken kattavaa liikkumisen palvelua, jossa liikennepalvelut saa nopeasti, vaivatta ja haluttaessa jo etukäteen maksettuna – kuukausimaksulla.
– Autoilun kustannukset ovat tutkitusti keskimäärin yli 5 000 euroa vuodessa ja silti harva tunnistaa aitoja kokonaiskustannuksia. Kustannukset muodostuvat käyttökuluista, kuten polttoaine- ja rengaskuluista, huolloista, ikävistä yllätyksistä eli korjauksista, pesuista ja pysäköintimaksuista sekä pääomakuluista, kuten korkokuluista, liikennevakuutuksesta, ajoneuvoverosta, auton ”säilytyksestä”, auton arvon alenemisesta että mahdollisesta kaskovakuutuksesta. Kun kulut tulevat pienissä osissa, kustannuksia on vaikea hahmottaa.
– Kuukausihintaisessa liikkumispaketissa kuluttaja tietää jo etukäteen, paljonko hänellä menee rahaa liikkumiseen ensi kuussa ja saa monipuolisen kattauksen palveluita helposti "yhden luukun" kautta.
Hietasen firman markkinoiman palvelun perushinta on 249 euroa kuukaudessa, mikä kuulostaa varsin kohtuulliselta, jos pakettiin kuuluu kaikki edellämainitut kulkuvaihtoehdot.