Miten koirasi matkustaa autossa? Väärä tapa voi olla kohtalokas sekä lemmikille että sinulle

Harkitsetko koiraa? Mieti vielä – lemmikki vaatii 10 000 tuntia aikaasi 1:05
Harkitsetko koiran ottamista? Se vie jopa kymmenen tuhatta tuntia aikaasi, halusit tai et.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitä tulee huomioida, kun koira matkustaa autossa?

Vastaus: Autossa vapaana oleva koira voi saada aikaan onnettomuuden, esimerkiksi hypätessään ajon aikana yllättäen päin kuljettajaa tai tämän syliin. Hätäjarrutus- tai kolaritilanteessa vapaana oleva koira loukkaantuu herkästi ja saattaa aiheuttaa vakavia vammoja muille autossa matkustaville. Pelästyneenä koira voi myös karata onnettomuuspaikalta – usein vielä vakavasti loukkaantuneena.

Koiran turvalaitteita valittaessa on huomioitava koiran koko sekä kuljetukseen käytettävä auto. Jos auton tavaratila on yhteydessä matkustamoon ja kyseessä on isompi koira, suosittelen hankkimaan kolaritestatun koirahäkin auton tavaratilaan.

Suosi kolaritestattuja – älä kuitenkaan luota sokeasti mainospuheisiin

Kolaritestaus on olennaista useammastakin syystä: Kolaritilanteessa häkki ei saisi hajota niin, että siihen tulee teräväreunaisia repeämiä, jotka saattavat vahingoittaa koiraa tai jopa autossa matkustavia. Näin ollen mikä tahansa itse tehty, hitsattu tai jämäkkä häkki ei ole automaattisesti paras vaihtoehto. Kun häkissä on törmäysenergiaa vastaanottavat ns. muutosvyöhykkeet, ovat yleensä myös törmäyksen vahingot vähäisempiä – sekä koiralle, että autossa matkustaville.

Häkistä tulisi löytyä myös niin sanottu hätäuloskäynti, jonka kautta koiran voi vapauttaa auton takaistuimen selkänojan kaatamalla, siinä tapauksessa, ettei auton takaluukkua voi esimerkiksi peräänajon seurauksena avata.

Lainsäädäntö ei edellytä koirahäkeiltä kolaritestausta. Osa valmistajista kuitenkin näitä tekee. Parasta olisi, jos joku puolueeton taho olisi testannut tuotteen. Toisaalta jo se, että valmistaja itse testaa, kertoo kiinnostuksesta turvallisuutta kohtaan eli on parempi kuin ei testausta ollenkaan. Siitä huolimatta on olennaista, että kuluttaja arvioi tuotteen laatua ja turvallisuutta myös itse.

Häkki tulee kiinnittää kuormansidontakoukkuihin, jolloin se ei pääse heilumaan tai pomppimaan ja vaurioittamaan näin esimerkiksi auton takalasia. Häkin huolellinen sidonta vähentää myös sen aiheuttamaa kuormitusta takaistuimen selkänojaan hätäjarrutus- tai törmäystilanteessa.

Minkä kokoinen häkki?

Koiralle ei autokäyttöön kannata hankkia liian suurta häkkiä. Käytännössä riittää, että koira mahtuu häkkiin makaamaan ja pystyy kääntymään siellä. Mitä suurempi häkki on, sitä enemmän koira pääsee siellä lentämään hätäjarrutuksessa ja törmäyksessä, jolloin sen loukkaantumisriski kasvaa. Tästä syystä pidänkin häkkiä parempana vaihtoehtona kuin koiraveräjää ja takaistuimen päälle tulevaa turvaverkkoa. 

Sekä häkki että koiraveräjä estävät koiraa säntäämästä hallitsemattomasti ulos autosta tavaratilaa avattaessa pysäköintialueella tai tien varressa.

Pienempien koirien kuljetukseen on tarjolla auton matkustamoon sijoitettavia häkkejä, joiden paikallaan pysyminen varmistetaan auton turvavöillä. Samoin kuin tavaratilaankin sijoitetuissa häkeissä – myös näiden kohdalla – on olennaista kiinnittää huomiota kolaritestaukseen: häkki ei saa pirstoutua törmäyksessä ja siinä pitää olla asianmukainen ja tukeva reititys auton turvavyölle.

Turvavaljaat matkustamossa matkustettaessa

Mikäli auton tavaratila on erillään matkustamosta (esim. sedan-malliset autot), ei siellä saa kuljettaa eläimiä. Tällöin hyvä vaihtoehto on autokäyttöön tarkoitetut turvavaljaat, jotka saa kiinni auton turvavöihin.

Valjaiden laadukkuutta arvioitaessa kannattaa kiinnittää huomiota niiden materiaaleihin: Leveä turvavyö- tai kuormansidontaliinamateriaali sekä metalliset tukevat soljet antavat osviittaa tuotteen laadukkuudesta.

Muovisilla pikalukoilla varustetut valjaat sen sijaan voi unohtaa saman tien.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat