Näin julmalta näyttää ison retkeilyauton ja henkilöauton nokkakolari, eikä pelkästään pienemmän osalta – koko ei ole turvan tae

Autoliiton suorittamassa törmäystestissä selvisi, että matkailuajoneuvojen kolariturvallisuudessa on parannettavaa, vaikka positiivista kehitystä onkin tapahtunut.

Koronakevät ja -kesä ovat saaneet monet suomalaiset innostumaan matkailuajoneuvoista. Myös sellaiset, joilla ei ole niistä minkäänlaista aiempaa kokemusta.

Vaikka uusien henkilöautojen kauppa on ottanut tämän vuoden aikana raskaita iskuja, olivat matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit tammi–helmikuussa mukavassa 13 prosentin kasvussa viime vuoteen verrattuna.

Käytetyistä matkailuajoneuvoista puolestaan uskottiin jopa tulevan pulaa.

– Markkinassa nähtävä kasvu tulee nyt vahvasti käytettyjen puolelta. Kasvaneen, osittain yllättävän kysynnän vuoksi Suomessa alkaakin kohta olemaan jo pula laadukkaista, aiemmin omistuksessa olleista matkailu- ja retkeilyautoista, J. Rinta-Joupin paikallisjohtaja ja matkailuajoneuvojen asiantuntija Petri Keisala totesi toukokuun lopulla.

Oikeaoppisesti kuormattu retkeilyauto

Noin kolmannes rekisterissä olevista matkailuajoneuvoista on pakettiauton koriin rakennettuja retkeilyautoja. Vaikka kyse onkin suurikokoisesta ajoneuvosta, ei sen kolariturvallisuus yllä samalle tasolle modernin henkilöauton kanssa – ainakaan täyteen kuormattuna.

Testissä käytetty ajoneuvo painoi kuormattuna 3 500 kiloa. Autossa oli omilla paikoillaan niin astioita, vaatteita, elintarvikkeita, lautapelejä kuin oikeaoppisesti sidottuja kaasupullojakin.

Retkeilyautossa oli kuljettajan lisäksi yksi aikuinen etumatkustaja sekä kuljettajan istuimen takana olevilla kahdella paikalla aikuinen, sekä lapsi turvaistuimessa. Molempien ajoneuvojen nopeus oli törmäyshetkellä 56 kilometriä tunnissa, ja törmäyksessä retkeilyauton keulasta 50 prosenttia osui henkilöauton keulaan.

Rakenteet pettivät

Kolarissa retkeilyauton matkustamotilat vaurioituivat pahoin kuljettajan kohdalta ja polkimet työntyivät pitkälle jalkatilaan vaurioittaen kuljettajan jalkoja. Ohjauspylväs työntyi eteen ja ylös, minkä takia turvatyyny ei suojannut kuljettajaa sille suunnitellulla tavalla. Lisäksi kuljettajan istuin irtosi osittain lattiasta ja taittui pitkälle taaksepäin, mikä lisäsi vakavan loukkaantumisen riskiä. Etumatkustajan puolella matkustamo säilytti hyvin muotonsa ja turvatyyny suojasi matkustajaa.

– Retkeilyauton törmäysvyöhykkeet, joiden tehtävä on vaimentaa törmäysenergiaa ja ohjata sitä matkustamon ulkopuolelle, eivät toimineet kunnolla. Siksi matkustamoon kohdistui liian kovia voimia ja se kärsi onnettomuudessa pahasti, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa tiedotteessa.

Tolvasen mukaan matkailuajoneuvovalmistajien tulisikin panostaa rakenteelliseen kolariturvallisuuteen nykyistä enemmän.

– Kuten henkilöautoissa on tehty jo pitkään.

Takaistuin ja osa kaapistoista kiinnitetty heppoisesti

Retkeilyauton takamatkustajat altistuivat vakaville vammoille siksi, että autoon asennettu takaistuin hajosi ja irtosi osittain kiinnikkeistään. Myös törmäyksessä taakse kallistunut kuljettajan etuistuin aiheutti takamatkustajille loukkaantumisriskin. Takaistuimen pehmusteet irtosivat osittain ja aikuinen takamatkustaja löi päänsä metalliseen kehikkoon.

Retkeilyauton asuintilojen rakenteista sängyt, kylpyhuone, takaosan kaapit ja tavaratilan kiinnikkeet kestivät törmäyksen hyvin, eikä niistä aiheutunut vaaraa matkustajille. Myös kaasunsyöttö katkesi oikeaoppisesti kolarissa.

Asuintilojen etuosassa olevat kaapit ja keittiön laatikostot puolestaan irtosivat kiinnikkeistään ja liikkuivat eteenpäin, ja samalla niiden sisältö lensi matkustamoon. Kaapistoissa olleiden lasitavaroiden sirpaleet lisäsivät matkustajien loukkaantumisriskiä.

– Testi osoitti, että osa retkeilyauton rakenteista, kuten takaistuin ja tietyt kaapistot olivat kiinnitetty liian heppoisesti. Olisi tärkeää, että valmistajat kiinnittäisivät tähän enemmän huomiota, Tolvanen sanoo.

– Tehty kolaritesti on todella raju eikä sellaisesta törmäyksestä todennäköisesti selviäisi millään ajoneuvoilla vammoitta. Turhat vammautumisriskiä lisäävät tekijät olisi kuitenkin pystyttävä eliminoimaan jo ajoneuvon suunnittelu- ja valmistusvaiheessa.

Vinkit turvalliseen matkailuautoiluun

Autoliitto kehottaa valitsemaan sellaisen ajoneuvon, jossa on ainakin turvatyynyt sekä kuljettajalle että matkustajalle. Mielellään myös aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistallapysymisjärjestelmä ja muita aktiivisia turvavarusteita.

Oikean ajoneuvovalinnan lisäksi kuormaus on tehtävä huolellisesti. Painavat tavarat alas ja yläkaappeihin vain kevyttä tavaraa, kuten vaatteita. Painavimmat tavarat, kuten kaasusäiliöt ja isommat vesisäiliöt, tulee olla tavaratilassa sidottuina.

  • Pidä kaapit ja laatikot ajon aikana lukittuna.
  • Käytä muoviastioita lasisten sijaan.
  • Älä jätä mitään tavaraa irralleen matkustamoon.
  • Käännä takaistuinten edessä mahdollisesti oleva taittopöytä pois käytöstä auton ollessa liikkeessä.
  • Jokaisen matkustajan pitää istua turvavöissä auton ollessa liikkeessä. Esimerkiksi sängyllä ei saa ajon aikana levätä.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat