Moottoripyöräpoliisit harjoittelevat kesäkautta varten vuosittain järjestettävissä kevätharjoituksissa Räyskälän lentokenttäalueella. MTV jalkautui katsomaan, mitä virkavallan harjoituksissa tapahtuu.
Toimittaja Sanna Ketola veti ylleen poliisin harjoitusasun Lopella, missä kaikki Suomen moottoripyöräpoliisit suorittavat ennen kesäkautta kaksipäiväiset ajoharjoitukset.
Ne ovat tärkeät, sillä mikäli harjoituksia ei suorita hyväksytysti, ei myöskään pääse tien päälle moottoripyöräpoliisiksi kuluvalle ajokaudelle.
Kevään harjoituksissa pääpaino on turvallisessa ajamisessa ja ennakoinnissa, oikeaa ja turvallista ajamisasennetta unohtamatta.
Lue myös: Poliisiksi haluavia karsitaan tällä rankalla kuntotestillä – näin pärjäsi MTV:n keltanokka
Poliisiammattikorkeakoulun moottoripyöräpoliisien koulutuksesta vastaava komisario Kimmo Järvisen mukaan turvalliseen ajamiseen satsataan, ja se kannattaa.
Moottoripyöräpoliiseille kyllä sattuu tien päällä onnettomuuksia, mutta vähän.
– Tilastojen mukaan onnettomuuksia tapahtuu äärimmäisen harvoin. Ajamme kuitenkin yli miljoona kilometriä ja meillä on yli 7 000 käyttökertaa vuodessa. On monipuolisia työtehtäviä, eli riskejä on olemassa, mutta ne hallitaan.
Järvisen mukaan tärkeintä on tuntea omat ajotaidot.
– Ajetaan tilanteessa oikealla nopeudella ja tehdään niitä asioita, jotka ovat turvallisia.
Moottoripyöräpoliisin peruskurssin pääsyvalintakokeeseen kuuluu muun muassa moottoripyörän työntökoe, jossa isoa katumoottoripyörää tulee työntää 460 metrin matka. Aikaa suoritukseen saa kulua korkeintaan kolme minuuttia.
Työntökoe suoritetaan täydessä moottoripyöräpoliisin varustuksessa, kypärä päässä.
Kuinka toimittaja suoriutui koeosuudesta? Katso yllä oleva video.