Voiko olla totta? Näiden härveleiden ohjastajat lasketaan muun liikenteen sekaan ilman sekunninkaan oikeaa ajokokemusta

Mopo- ja moottoripyöräkorttien vaatimukset puhuttavat ajokauden kynnyksellä.

Autokoulujen ja -yrittäjien etua ajava Autokoululiitto muistuttaa tiedotteessaan, että liikenteessä ajaminen ei ole pelkkää ajoneuvon käsittelyä ja hallintaa, vaan monen eri taidon summa.

– Antaisitko oman lapsesi lähteä liikenteeseen näin vähillä eväillä, hämmästelee autokouluyrittäjä Juhani Kronqvist Autokoululiiton tiedotteessa.

Kronqvist viittaa mopokortin saamiselle asetettuihin vaatimuksiin. Mopoilijoiden koulutukseen ei nimittäin kuulu lainkaan liikenteessä ajoa.

Mopon käsittelykoe on pakollinen mopokortin saamiseksi, mutta suljetulla alueella suoritettavan kokeen läpäisemiseen riittää pystyssä pysyminen sekä kääntymisen ja pysähtymisen hallitseminen.

– Henkilöautoillakin kokeessa keskitytään liikkumaan liikenteessä turvallisesti, ei siellä peruutella keppien väliin, Kronqvist kertoo.

Kaksipiippuinen kevät

Erityisesti motoristeille kevät on riskialtista aikaa. Vaikka silloin moottoripyörät kaivetaankin esiin talvisäilöistään ja on taas aika lähteä liikenteeseen, on teillä sekä hiekkaa että routavaurioita. Lisäksi päivällä lumet sulavat, mutta yöllä voidaan mennä taas pakkaselle, joten tien liukkaus voi päästä yllättämään.

Kaksipyöräisen kuljettaja myös hakee useiden kuukausien tauon jälkeen tuntumaa itse ajamiseenkin, eivätkä autoilijatkaan ole vielä keväällä tottuneet motoristeihin.

Motoristeille onnettomuudet tapahtuvat yleensä maantiellä. Yleisin onnettomuustyyppi on suistuminen tieltä, joka johtuu väärästä ajolinjasta, väärästä ohjausliikkeestä tai kuljettajan säikähtämisestä.

– Moottoripyöräonnettomuuksien määrä on pitkään ollut alhaisella tasolla, mutta viime vuosina onnettomuudet ovat lähteneet lievään kasvuun, Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi kertoo tiedotteessa.

Tilannetta ei Kiviniemen mukaan helpota sekään, että moottoripyöräkorttia suorittavilta poistettiin ajokorttiuudistuksessa kaikki maantieajoa koskevat ajo- ja teoriatunnit.

– Vuodesta 2018 lähtien uusilla motoristeilla ei siis ole ollut mitään koulutusta eikä siten myöskään keinoja välttää moottoripyöräilyn suurimpia riskejä. Tilanne on täysin kestämätön, Kiviniemi puhisee.

Mopokortin vaatimukset puhuttaneet aiemminkin

Kerroimme syksyllä 2019, kuinka mopon käsittelykokeen suorittaminen talvikelillä oli nostanut esiin aidon turvallisuushuolen.

Liikenneopettajien mukaan talvikelissä suoritettavan käsittelykokeen ongelmana on kaarreajotehtävä, jossa oppilaan on ajettava mutka riittävän suurella nopeudella, jotta suoritus voidaan hyväksyä. 30 kilometrin tuntinopeusvaatimuksesta ei ollut lupa tinkiä, vaikka mutka olisi peilijäässä.

Edes opettajat eivät olleet selviytyä tehtävästä turvallisesti, joten huoli oppilaiden turvallisuudesta oli ymmärrettävä.

Traficomilta vaadittiin helpotuksia vaatimuksiin, mutta viranomainen linjasi tuolloin, että mopon käsittelykoetta ei tule järjestää kelissä, joka ei salli käsittelykokeen suorittamista turvallisesti.

Lähteet: Autokoululiitto, Liikenneopettajien aktiiviryhmä

Lue myös:

    Uusimmat