Uutisaamussa keskusteltiin siitä, kuinka sukupuolten välinen tasa-arvo otetaan huomioon perinteisesti miesvaltaisilla nähdyillä aloilla.
Suomessa on lähes sukupuolittuneimmat työmarkkinat. Se tarkoittaa sitä, että Suomessa on hyvin selkeästi naisvaltaisia aloja ja miesvaltaisia aloja.
Uutisaamun vieraat Vehon viestintäjohtaja Johanna Klementti ja Accenturen liiketoiminta-alueen johtaja Minttu Viitanen ovat naisia miesvaltaisilla aloilla.
Klementti kertoo, ettei hän näe sukupuolittuneisuutta omassa työssään.
– Meillä on mahtavia naisia ja mahtavia miehiä töissä ja se yhteistyö toimii aivan loistavasti, Klementti toteaa.
Autoalan miesvaltaisuus näkyy esimerkiksi auton ostotilanteessa. Moni kuvittelee, että auton myyntiin tarvitaan paljon teknistä tietoa, mutta Klementin mukaan tilanne on todellisuudessa paljon mutkikkaampi ja laajempi.
Tietotekniikkaan keskittyvä Accenture on tehnyt pitkään töitä sen eteen, että tasa-arvo näkyy alan työntekijöiden keskuudessa. Suomessa Accenturen työntekijöistä 40 prosenttia on naisia.
– Konkreettisesti se näkyy viestimisessä. Rekrytoinnissa pyritään houkuttelemaan sekä naisia, että miehiä, Viitanen kertoo.
Lue myös: Nuori naisyrittäjä Pinja, 23, kohtaa vähättelyä jatkuvasti: "Eikö teidän yrityksessä ole miestä, joka tulisi katsomaan?" – asiantuntija kertoo, miksi tasa-arvo ei ole vielä valmis
Onko sukupuolittuneissa työmarkkinoissa jotain vikaa?
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä.
Voidaan sanoa, että voimakkaasti sukupuolittuneet markkinat ovat seuraus ihmisten vapaasta valinnasta. Selvästi sukupuolittuneet työmarkkinat eivät myöskään ole kaikkien mielestä ongelmallisia.
– Ehkä se haaste se on, että mitä työtä pitää tehdä, jotta teknologia- ja autoalasta saadaan kiinnostava naisille. Se on mielestäni tärkeä asia, eikä ole tehty tarpeeksi työtä. Se nähdään liian kapea-alaisesti, Viitanen toteaa.
Viitanen muistuttaa, että tutkimusten mukaan tasa-arvoiset ja diversiteetiltään monipuoliset työpaikat ovat myös tuottavampia.
Klementti yhtyy ajatukseen.
– Tarpeet ainakin osattaisiin ymmärtää eri tavalla, jos myyntikentällä olisi enemmän naisia, hän summaa.
Katso haastattelu kokonaisuudessaan artikkelin yltä.