Suomen MM-ralli on tunnettu viime vuodet Toyotan temmellyskenttänä. Vastaavasti Hyundailla on ollut Jyväskylässä suuria vaikeuksia aina siitä lähtien, kun korealaismerkki palasi MM-sarjaan kaudella 2014. Perjantaina kaikki oli toisin.
LUE MYÖS: Miksi Toyota on ollut niin ylivoimainen Jyväskylässä? Hyundai-tähdiltä ja Jari-Matti Latvalalta tyhjentävät vastaukset
Hyundain surkea Suomen-saldo nostettiin esiin jo kisan alla useissa ennakoissa. Huomio kohdistettiin pääasiassa siihen, etteivät Hyundai-kuljettajat ole saavuttaneet Suomessa ainuttakaan palkintokorokesijoitusta.
Syykin on selvä: Hyundain auto ei ole ollut koskaan riittävän nopea Keski-Suomen kovavauhtisille teille. Tämä käy ilmi, kun tarkastelee viime vuosien ek-aikoja.
Vuosina 2014–2016 Hyundai-kuljettajat saavuttivat Suomessa vain kaksi pohja-aikaa kaikkiaan 64:stä täyspitkästä erikoiskokeesta; Harjun yleisö-ek on jätetty näistä laskuista pois.
Vuosina 2017–2019, nykyisten WRC-autojen ollessa jo käytössä, Hyundain saldo oli kolme pohja-aikaa 65 erikoiskokeesta, kun Toyota-kuljettajat kahmivat nimiinsä huimat 51 pohja-aikaa. Nopein Hyundai-kuljettaja oli tuolloin vain kuudella ek:lla nopeampi kuin nopein Toyota-kuljettaja.
Tämän vuoden kilpailussa Ott Tänak ja Craig Breen tehtailivat heti avauspäivänä Hyundaille neljä pohja-aikaa. Neljännellä ek:lla, toiseen kertaan ajetussa Ässämäessä, Tänak löi Kalle Rovanperän 1,8 sekunnilla eli 0,15 sekunnilla per kilometri.
Koskaan aiemmin nykyisten autojen aikakaudella nopein Hyundai ei ole ollut näin paljon nopeinta Toyotaa nopeampi.
Lauantaihin, rallin pisimpään päivään, lähdettäessä kaksi Hyundaita ja kolme Toyotaa mahtuvat rallin kärjessä vain 7,9 sekunnin sisään.