Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmajohtaja Marie Rautavan mukaan Vanhempainpuhelimen maksullisuus esti heikommassa taloudellisessa asemassa olevien vanhempien yhteydenotot.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto sai Raha-automaattiyhdistykseltä lisäavustusta toukokuussa, joka mahdollistaa Vanhempainpuhelimen muuttumisen ilmaiseksi soittajille.
Vanhempainpuhelin ja kirjepalvelu
Soita tai kirjoita, missä tahansa vanhemmuuteen liittyvässä asiassa. Toinen vanhempi, vapaaehtoinen tehtävään koulutettu päivystäjä, keskustelee kanssasi puhelimessa tai vastaa nettikirjeeseesi. Voit soittaa tai kirjoittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.
Vanhempainnetin kirjepalveluun voi kirjoittaa kysymyksiä ympäri vuoden ja vuorokauden. Päivystäjämme vastaavat henkilökohtaisesti viesteihin noin viikon sisällä. Halutessaan voi käydä saman päivystäjän kanssa kirjeenvaihtoa kahden kirjeen verran. Vastausviestit ovat luettavissa kuukauden ajan.
Lähde: MLL
– Tämän jälkeen olemme saaneet selvästi enemmän soittoja uupuneilta vanhemmilta. Tarkkaa määrää en osaa vielä sanoa. Viime vuonna puheluita tuli jo noin 500. Puheluiden keskipituus oli puoli tuntia. Maksu oli todellinen este isolle osalle, toteaa Rautava.
Rahat eivät riitä joulupäivystykseen
Rautavan mukaan liitossa on huomattu, että soittajissa on runsaasti pikkulasten väsyneitä vanhempia.
– Valitettavasti Vanhempainpuhelin on loppiaiseen saakka joulutauolla. Haluamme säilyttää laadun puheluissa. Koulutetun vapaaehtoisryhmän tukena on palkattu työntekijä auttamassa ja vastaamassa vaikeimpiin puheluihin. Resurssit eivät riitä kaikkeen, lisää Rautava.
Vanhempainpuhelimeen tulevista soittajista peräti 85 prosenttia on nuoria naisia (30-39 vuotta). Eniten yhteydenottoja tuli viime vuonna 3–6-vuotiaiden lasten vanhemmilta.
– Kenenkään ei pidä yksin jaksaa, sillä apua on saatavilla, muistuttaa Rautava.
Lasten ja Nuorten puhelin poikkeuksellisesti avoinna 2.1 asti kello 14-17
numero 116 111
MLL:n ilmainen Lasten ja Nuorten puhelin on sen sijaan auki vuoden jokaisena päivänä.