MM-rallin kulisseissa painostava näytelmä – Toyota-pomo Kankkunen kertoo pelin hengen: "Niitä on liian vähän"

10.13727794bs
/All Over Press
Julkaistu 21.01.2023 07:34
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Monte Carlon MM-rallissa nähdään armotonta rengaspeliä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Monte Carlon MM-ralli 22.–26.1.
Ke: Testi-ek klo 17.00 alkaen
To: EK:t 1-3 klo 19.05 alkaen
Pe: EK:t 4-9 klo 10.31 alkaen
La: EK:t 10-15 klo 9.59 alkaen
Su: EK:t 16-18 klo 7.39 alkaen 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Olosuhteiltaan vaihteleva osakilpailu paljastaa armotta epäonnistumiset rengasstrategiassa. Väärä valinta voi maksaa esimerkiksi kolmen erikoiskokeen lenkillä kymmeniä sekunteja, jopa minuutteja.  

– Tämä ralli on aina aikamoista kompromissia, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa totesi rengaspelistä studio-osuudessa perjantaina. 

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala heitti piikin Toyotan vastustajille Monte Carlossa

Tänä viikonloppuna Monte Carlossa on ajettu melko tasaisissa olosuhteissa, joissa pehmeä rengas on huomattu selvästi toimivimmaksi. Kuskien päänvaivana on se, että käytössä olevista 38 renkaasta pehmeän rengasseoksen kumimäärä on rajattu 20:een. 

LUE MYÖS: Huomasitko? Esapekka Lapin helvetillinen päivä päättyi kartturin upeaan eleeseen

Tämä johti esimerkiksi perjantaina siihen, että kuljettajien oli laitettava autoihinsa superpehmeitä kumeja, vaikka se ei ollut optimaalisin vaihtoehto. Toyotan testipäällikkö Timo Kankkunen kertoi pelin hengen C Moren haastattelussa. 

– Pakko on tehdä kompromisseja, koska pitää saada renkaita säästymään koko viikonlopuksi. Ei voida muutakaan tehdä, nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen veli kommentoi. 

– Niitä (pehmeitä renkaita) on liian vähän. 

Millainen ero pehmeillä ja superpehmeillä renkailla lopulta on? Katso pääkuvan videolta Ketomaan ja Kankkusen analyysit rengastilanteesta kokonaisuudessaan. 

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli