Rallin MM-sarjan kärkimieheltä poikkeuksellinen purkaus: "Tämä todistaa, minkä verran he välittävät meistä"

Thierry Neuville jatkaa Hyundailla – näin hän kommentoi tuoretta sopimusta 1:01
Thierry Neuville jatkaa Hyundailla – näin hän kommentoi tuoretta sopimusta

Rallin MM-sarja on riutunut henkitoreissaan jo tovin. Kauden 2024 neljänneksi viimeinen osakilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Kreikassa, mutta Lamian huoltoparkissa pinnalla on ollut lähinnä lajin alakulo.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Tuoreimpien tietojen mukaan Hyundain MM-rallitalli olisi ulkoistamassa toimintonsa kaudeksi 2026, jolloin ensi vuosi jäisi sen viimeiseksi täysiverisenä tehdastallina.

– Tosi paljon on kaikenlaisia asioita kuultu Hyundaista. He ovat miettineet radalle menoa (WEC-sarja) ja että he voisivat ajaa jatkossa yksityistallina. Tärkein asia olisi, että he jatkaisivat. Jos tästä yksi putoaa, se on paha menetys, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kommentoi STT:lle.

– Uskon ja toivon, että homma jatkuu, vaikka se muuttuisi jonkun toisen tiimin ajattamaksi. Tehtaan rahallinen tuki voisi olla silti taustalla.

Huhujen mukaan rallin MM-sarjan promootioyhtiö on kiinnostunut myymään kaupalliset oikeutensa. Hintalapuksi on arvioitu 500 miljoonaa euroa, mutta jo myyntiaikeet ovat MM-sarjan kannalta negatiivisia.

– Kun kuulin asiasta, olin todella yllättynyt, että siinä pisteessä ollaan. Toki siinä voi olla taustalla parikin juttua. Nyt halutaan tehdä hyvä bisnes tai sitten on saavutettu tietty taso, mitä haettiin, Latvala summasi.

– Siinä on kaksi puolta. Se voi olla hyväkin juttu. Kun myydään, niin uudella ostajalla voi olla uudet näkökulmat.

MM-sarjan kärkinimelle jatkosopimus

Hyundain Thierry Neuville lähtee Kreikan sorateille MM-johdossa. Osa-aikaroolinsa täysipäiväiseksi muuttanut Toyotan Sébastien Ogier on 27 pistettä perässä.

Harvinaista on, että mestaruudessa kiinni oleva kuljettaja tekee vain vuoden kontrahdin. Sekin kielii siitä, että Hyundain suunnitelmissa rata-autoiluun panostamisessa on vinha perä.

– Ei minulla ollut edes mitään mahdollisuuksia neuvotella kenenkään kanssa. Sopimus näyttää, missä tilassa tämä laji on. Ei ole autonvalmistajia, joiden kanssa voisi neuvotella, Neuville puuskahti.

On perin harvinaista, että kuljettaja, joka on juuri solminut jatkosopimuksen, purnaa tällä tavoin.

– Kuulimme myös huhuja, että talli olisi muuttumassa yksityistiimiksi. Voisiko enää olla enempää merkkejä, että laji on ongelmissa? FIAn puheenjohtaja oli viimeksi rallissa paikalla viime vuonna Kreikassa. Tämä todistaa, minkä verran he välittävät meistä.

Pisteitä on kuitenkin jälleen luvgassa tulevana viikonloppuna. Latvalan johtaman Toyotan ero merkkimestaruustaistossa on 20 pistettä.

Kreikassa eron kuromiseen tarvitaan vauhdin lisäksi onnea.

– Kuljettajat kertoivat nuotituksen jälkeen, että tiet ovat tosi rajussa kunnossa. Vuosiin ei ole ollut näin rajuja olosuhteita. On mietittävä tarkkaan, milloin voi hyökätä ja milloin on säästettävä autoa, Latvala totesi.

Jari-Matti Latvala kertoo keskusteluistaan Toyota-kuljettajien kanssa: ”Se toisi hyvän tuloksen” 4:49
Jari-Matti Latvala kertoo keskusteluistaan Toyota-kuljettajien kanssa: ”Se toisi hyvän tuloksen”

Lue myös:

    Uusimmat