Toyotan Esapekka Lappi pääsi Ruotsin MM-rallissa ajamaan uudella hybridiautolla ensimmäistä kertaa kilpailuolosuhteissa. Arvaamaton lisäteho tuo haastetta ajamiseen lumisilla ja kapeilla poluilla.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Perjantain jälkeen komeasti neljäntenä Ruotsin MM-rallissa oleva Esapekka Lappi jutteli hymyssä suin Toyotan uudesta Rally1-autosta ja täksi kaudeksi WRC-autoihin standardoiduista hybridiyksiköistä.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala muistutti Rovanperää karusta faktasta – "Kalle taisteli hyvin"
Lapin mukaan hybridin antama lisäpotku tekee autosta pedon kapeilla rallipoluilla.
– Onhan se ihan hullu vehje tuolla pikkutiellä. Iso tie ei tunnu niin rajulta, mutta kun mennään kapeaa ränniä… Se laite kiihtyy aika raa’asti, kun se hybriditeho tulee, ja tuntuu välillä ihan sairaalta se kiihtyvyys. Onneksi on päälle tuki tuossa autossa – ei mene niskat nurin, Lappi virnuili C Moren haastattelussa.
Lisäjännitystä ajamiseen tuo se, että auton jarrutuksista energiaa keräävä hybridi syöttää lisätehoja lähes satunnaisesti, mikä voi pahimmillaan johtaa ikäviinkin yllätyksiin. Siihen ei auta kuin tottua.
Lapin mukaan hybridin latautumista ei liiammin ehdi nuottien kuuntelemiselta ja ajamiselta seurata, saati ennakoida.
– Ei kerkiä kuule miettiä. Siitä ei tule yhtään mitään, jos rupeaa seuraamaan niitä valoja, milloin se on käytössä ja milloin ei. Se on käytössä silloin, kun se on. Se saa tehdä ihan mitä haluaa, Lappi summasi.
Perjantain puhteeseensa Lappi oli kokonaisuudessaan tyytyväinen, mutta Toyotalle murheita aiheutti kuitenkin eturenkaiden syöpyminen.
– Meillä on vähän töitä tehtävänä sen suhteen, millä saadaan nuo renkaat pysymään parempana. Ajotyylin muutos ei auta. Mielenkiintoista. Koitetaan keksiä jotain lääkettä yöllä, Lappi totesi.